Aika Nokian tallissa kävi vähiin ja muuttoon liittyvä hässäkkä puski
päälle mutta jotain täytyi kuitenkin saada aikaiseksi. Olin jo aiemmin
ajatellut asian niin että kunhan kaaret saadaan valmiiksi ja maali
sisustan pintoihin, ollaan vaiheessa jolloin kamat voi pakata kokoon,
auton kärryyn ja vetoauton keulan kohti uusia maisemia. Muutto ajoittui
Vapun kohdille.
Olin jo aiemmin vienyt värimallina toimineen
sivupeilin kuoren Hämeen Kolarikorjauskeskukselle värianalyysia varten.
Kyseisen firman yrittäjänä toimiva Johannes "Vasuri" Marttila on vanha
tuttu vuosien takaa ja auttanut lukuisissa pelti- ja maalaushommissa
aiemmin
joten ei ollut vaikea päättää minne ongelmani kanssa suuntaisin.
Stagean alkuperäinen väri WK1 Silky Snow on 3-kerrosmaali, ja tulevaa
käyttöä silmälläpitäen oli tarkoitus käytännön syiden lisäksi säästää
maalauskustannuksissa ja päätyä 1-kerrosväriin joka mahdollisimman
pitkälle muistuttaisi alkuperäistä sävyä. Luonnollisesti ilman
helmiäisefektiä. Olen tietoinen että eron huomaa valaistuksesta
riippuen, mutta pidemmällä aikavälillä autosta tullee kokonaan
"efektitön". Tuo alkuperäinen väri on täysin mahdoton häivyttää ja kun
kyse ei ole näyttelyautosta, tämä sallittakoon. Ainakin itse sallin sen
itselleni. :)
Heti
torstai-iltana pyysin AjH:n jälleen avuksi ja valmistelevien toimien
jälkeen alettiin puhdistamaan maalattavia pintoja ja tehtiin samalla
alustava suunnitelma maalausjärjestyksestä. Katto, ovet sekä B- ja
C-pilarit päätettiin jättää maalaamatta koska ne olivat jotakuinkin
yksivärisiä. Tulipelti, lattia, takapenkin pohja ja takakontti sivuineen
sekä tietenkin turvakaaret päätylappuineen sen sijaan olivat hyvinkin
kirjavat peltiosien ja bitumin poiston sekä muun siivoilun jäljiltä.
Aloitimme kaarista välttääksemme jäljen ja itsemme sotkemisen, jättäen
kuitenkin oviputket maalaamatta vielä tässä vaiheessa. Tuoreeseen
maalipintaan osumista ei kuitenkaan pystytty täysin välttämään etenkään
takapenkiltä käsin diagonaaleja maalatessa, mutta jälki saatiin
kuitenkin pysymään riittävänä omille laatukriteereille. Pelkkiin kaariin
saatiin maalia menemään lähes 0,4 litraa ja olikin syytä soitella
Vasurille lisätilausta. Toinen litra käytiin noutamassa ennen
viikonloppua ja lauantaihin mennessä sisusta olikin pääosissaan
maalattu. Lattia jätettiin kuitenkin muuttoa silmälläpitäen maalaamatta
sillä koska uutta tallipaikkaa ei ollut suorilta tiedossa, tavarat on
helpompi varastoida autoon pakattuna kuin ympäriinsä leviteltynä.
Metalliosat saattaisivat vahingoittaa tuoretta maalipintaa joten
todettiin että se on helppo maalata myöhemmin kun uusi koti autolle on
löytynyt.
Lopputuloksesta kyllä huomaa että pinta on "käsin
tehty" ja valumiakin löytyy useista paikoista mutta kuten aiemmin
sanoin, se riittää mulle. Ei tarvitse mennä kuin muutaman metrin päähän
katsomaan ja sehän näyttää täysin virheettömältä. :D
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)