Tässä välissä tuli pitkästä aikaa mietittyä sääntöpuolta rata-ajossa ja lueskeltua jo aiemmin luettuja sääntöjä. Tuli näemmä tarpeeseen, sieltä nimittäin löytyi ikäviä uutisia...
Olen aikanaan tavannut moneen kertaan sääntökirjan kohdan Liite J, Art. 253, kohta 3.2 (katkelma): "Polttoaine-, voiteluöljy- ja paineistettujen hydrauliikkaöljylinjojen asennus tulee tehdä seuraavasti..." ja ollut senkin jälkeen vielä täysin varma että siinä puhuttiin vain paineistetuista voiteluöljylinjoista. Tuon tekstin jälkeen tulee siis erinäisiä rajauksia jotka olen kuvitellut ohittavani kun kyseessä on paineettomat öljylinjat. Ja siksi öljysäiliö on nyt takapenkillä koteloimattomana. Ja jos se jäi tästä vielä epäselväksi, niin ei sääntöjen puolesta saa olla :D En tiedä missä mielentilassa sääntökirjaa on tavattu mutta ymmärrys on selkeästi jäänyt puolitiehen. Tämän myötä tuli pari ajatusta mieleen, alla näiden hyviä ja huonoja puolia:
1) Säiliö konehuoneeseen vasemman eturenkaan etupuolelle, ts. etukulmaan (vähän kuin joissain kiihdytysautoissa)
- painoa etuakselin etupuolelle2) Säiliö apukuskin jalkotilaan, kiinni tulipeltiin tai mahdollisesti tulipelti lävistäen
- painosuhde muuttuu etupainoisemmaksi
- turvaton paikka jos sattuu keulakolhu tulemaan
- mahtuuko edes?
+ lyhyet öljylinjat
+ ei tarvitse kotelointia
- potentiaalisesti hankala toteuttaa ja mahduttaa
- osittainen kotelointi tehtävä (konehuoneen puolelta ei tarvitse koteloida)
- potentiaalisesti tarpeettoman lähellä turboja
+ melko lyhyet öljylinjat
+ turvallinen paikka, suora osuma ei mahdollinen mistään suunnasta
+ paino pysyy akselien sisäpuolella, painopistekin järkevissä rajoissa (kai)
Näitä vaihtoehtoja tuli pyöriteltyä mielessä pitkään ja poikettua tallissakin useamman kerran hahmottelemassa vaihtoehtoja. Konehuoneeseen en saanut säiliötä sovitettua mitenkään järkevästi ilman merkittäviä keulahäkin muutoksia, ja kun en fiilistasollakaan tästä ideasta pitänyt niin idea hylättiin. Apukuskin jalkotilaan olin säiliötä mallaillut jo aikoinaan mutta tuolloin näytti siltä ettei se järkevästi sinne mahdu. Siltä se vaikutti nytkin mutta ehkä tahtoa sovittamiseen oli tällä kertaa hieman edellistä enemmän :)
Tätä ajatusta sitten hahmottelemassa ja kyllä se tehtävissä on. Jos leikkaisi yläosalle tilaa pyyhkijäkaukaloon, sitä kautta pääsisi öljytasonkin tarkastamaan ja öljyä lisäämään. Tulipelti on toki alaosastaan viisto joka hankaloittaa säiliön pystyasentoon saamista mahdollisimman lähelle tulipeltiä, joskin sen nostaminen auttaisi asiaa. Ja on kotelointi sittenkin oma puuhansa.
Tänään tuli raahauduttua taas pitkästä aikaa tallille. Tässä välillä on
kuitenkin tullut tehtyä mietintätyötä tuon säiliön sijainnista ja
tarvittavan tilan löytämiseksi. Viisto tulipellin alaosa harmitti eniten
koska se pakottaisi säiliön korkealle ja/tai taakse, melkein
apukuljettajan syliin. Mutta sitten välähti.
Pyöräkotelon puolelta katsottuna tuossa viisteen kohdalla on korissa
kulmavahvike jonka myötä tulipellin ja tämän vahvikkeen välissä on tyhjä
kotelo. Kotelot tietysti yleensä tukevoittaa koria mutta arvelin että
turvakaaret paikkaa tässä. Alla vanha projektikuva johon merkkasin
punaisella nuo kulmavahvikkeet:
Eihän siinä sitten muuta kuin rälläkkä käteen ja katsomaan. Ja löytyihän sieltä tilaa, juuri toivottu määrä :)
Leveämmäksi tuota ei saisikaan, vasemmalla tulee turvakaaret vastaan ja
oikealla runkopalkki. Tuon aukon ansiosta säilötä saatiin noin 10cm
eteenpäin, ja alapäästään käytännössä kiinni lattiassa eli niin
matalalla kuin sen saa.
Oma kuvionsa tietysti tulee tuon säiliön huollettavuuden osalta, etenkin
öljypinnan tarkastuksen ja öljyn lisäyksen kanssa. Säiliö asettui
kuitenkin pituussuunnassa sopivan eteen, tuulilasin vesikaukalon alle.
Säiliön kohdalla oli alkuperäinen lämmityslaitteen ilmanotto eli
kohtalaisen suuri reikä, ja rälläkällähän reikiä saa aina kasvatettua.
Ei se nätti ole mutta ajaa asiansa. Liittimet mahtuu ruuvaamaan kumpaa
kautta tahansa.
Tuossa vesikaukalosta käsin käsittelyssä oli kaksikin syytä/tavoitetta:
Sen lisäksi että säiliöön olisi hyvä päästä näkemään ja/tai mittatikkua
uittamaan, tämä voidaan myös tehdä avaamatta tulevaa koteloa.
Vesikaukalo kun ei ole ohjaamon ilmatilassa.
Tuolta säiliö näyttää nyt suoraan ylhäältä katsottuna (säiliö ei vielä lopullisessa asennossaan kiertosuunnassa):
Toinen kiinnike säiliölle tulikin jo hätäisesti tehtyä, sitä pitää vielä
parannella ja tehdä toinenkin. Sitten kun on varmistuttu ettei säiliö
hierrä mihinkään ja löytää lopullisen paikkansa, sitten pääsee letkuja
mitoittamaan.
Omana aiheenaan on moottorisähköjen tuleva reitti, kuvissa näkyykin
suurehko reikä tulipellissä josta johtosarja on tullut ohjaamon
puolelle, se ei ole tämän muutoksen myötä enää käytettävissä joten
nähtäväksi jää mitä kautta kierretään...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)