Tänään oli tuomiopäivä eli purkupäivä. Kone irrotettiin vaihdelaatikosta, laitettiin pukkiin ja alettiin purkamaan.
Jo homman alkupuolella pistettiin merkille että molemmat ahtimet pyörivät hieman nahkeasti. Kompurapuolella ei siipipyörät ole kuitenkaan kaivertaneet pesää, turbiinin puolta ei katsottu vielä tarkemmin koska koneen vauriot kiinnostivat enemmän. Venttiilikopat avattuamme katseltiin nokka-akselien pintoja, jotain jälkeä niissä on mutta ei päästy varmuuteen siitä onko jäljet normaalia kulumaa vai mahdollisesti öljynpuutteesta johtuvaa. Nähtäväksi jää mitä paremmin tietävät noista sanovat. Muuten kansi näyttää kaikin puolin ehjältä, joka olisi ehdottoman hyvä uutinen tässä katastrofissa.
Kun kone oli purettu
sivuilta, päältä ja edestä, tuli alakerran vuoro. Toisin sanoen
jätettiin huonoimmat uutiset viimeiseksi. Vielä öljypohjan irroituksen
kohdalla ei alakerrasta havaittu muuta ihmeellistä kuin öljysihtiin
jäänyttä kuparinväristä metallisilppua. Aavistukset kääntyi laakereiden
suuntaan. Ennakkoveikkausten perusteella öljypumppu otettiin kuitenkin
ensimmäisenä käteen. Pumppu itsessään näytti yllättävän hyväkuntoiselta
200tkm ajetuksi, mutta tarkemmassa syynissä huomattiin pumpun
sisäroottorissa murtuma. Tämä ei kuitenkaan selkeästi ollut oletuksesta
huolimatta se päävika mitä oltiin etsimässä.
Sitten kiertokankia
irrottamaan. Näitä availlessa pisti silmään että 1. sylinterin
kiertokanki lonksuu kampiakselin kaulalla silminnähden. Vika taisi
löytyä. Irrotettiin kaikki kanget ja tuo ykkönen oli ainoa mistä ei
löytynyt laakereita ollenkaan, muissa ne oli vielä kilometreihin nähden
hyvässä kunnossa. Laakeri oli silppuuntunut ja kuparisälää löytyi ympäri
alakertaa kun tarkemmin paikkoja tutkittiin. Kampiakselin kaulaan oli
sulanut osa laakerin jäämistä. Hienoa.
Tästä jatkettiin
kampiakselin irrotukseen koska yksi jännityksenaihe, runkolaakerit, oli
vielä näkemättä. Löytyihän sieltäkin sanomista, ainoa virheettömäksi
laskettava runkolaakeri oli takimmainen. Kaikissa muissa oli kupariin
asti ulottuvia naarmuja, jälkien pahentuessa jakopäätä kohti mennessä.
Ykköspukin laakeri oli kauttaaltaan kuparilla eikä sitäkään ollut paljoa
jäljellä.
Seuraavaksi olennaiset osat lähtevät ammattimiehen
syyniin, katsotaan saadaanko tuosta kampiakselista uusi tuhkakupin jalka
tallille vai onko se vilelä pelastettavissa. Ykkössylinterin
kiertokanki on "valmis", silmä on muuttanut muotoaan ja materiaalia on
varmuudella lähtenyt laakeripesän seinämistä. Kolmossylinterin männässä
nähtiin lohjenneen joka on ilmeisesti luonnollista kulumaa eikä liity
tähän aiheeseen. Nokka-akselit toivottavasti säilyivät käyttökelpoisina
kuten kansikin. Ahtimien nahkeutta pitää selvitellä tarkemmin.
Kyllä riittää hankittavaa ja tehtävää tälle talvelle, jännä nähdä missä vaiheessa ollaan kun kausi 2012 alkaa.
Tuttu tunne.. Mutta siitäkin selvis sitten ihan rahalla! :)
VastaaPoista