perjantai 3. elokuuta 2012

Pulssi kiihtyy

Nyt on hämmentävän voimakas motivaatiopuuska päällä. Tämä pitää hyödyntää parhaan mukaan ja tallilla onkin rampattu liki jokaisessa mahdollisessa välissä ja lisäksi hankintaa ja logistiikkaa on harjoitettu ahkerasti. Alla sekalaisessa järjestyksessä:

Happokylvyssä olleet jarrulevyt ovat vähän vaiheessa vielä. Levyt jäivät uimaan koko viime viikonlopuksi pienestä unohduksesta johtuen. Maanantaina kalastelin ne ylös ja jotain on ainakin tapahtunut, levyt olivat vahvan kellertävän kuonan peitossa. Kuona lähti painepesurin ja teollisuusliuottimen yhteistyöllä mutta kymmenisen minuuttia pesun jälkeen kuonapinta palasi mystisesti. Tästä vielä varttitunti eteenpäin ja levyt olivat muuttuneet tumman punaruskeiksi. Eri vaiheista ei ikävä kyllä ole kuvia tarjolla, ohessa vain tuosta alkuvaiheesta altaasta noston jälkeen. Käyttämieni ohjeiden mukaan osat täytyy pestä puhtaaksi harjaamalla, tätä en ole ehtinyt vielä tehdä. Toivottavasti sieltä vielä tulee teräksenharmaata vastaan.










Samalla kertaa kun olin jo kenkäni kastellut painepesurin kanssa huitoessa, oli vuorossa konehuoneen pesu jota olin pantannut luvattoman pitkään. Hyvin sieltä kuitenkin lika irtosi liuottimen voimalla mutta monia kohtia joutui liottamaan moneen kertaan. Nyt sopii alkaa laittamaan tehostimia ja sähköjä paikalleen, sen jälkeen onkin koneen vuoro. Ja nyt kun tuli koneesta puhetta, se kiikutettiin isäni hoteista Tampereelta tallille vuoroaan odottamaan. Hitto, olo on kuin joulua odottaisi. :)
 

 Viime viikolla purin autosta kaikki jarrulinjat irti, suunnittelin muutamalle linjalle uuden suoremman reitin ja mittailin kaikki linjojen pituudet ylös. Tiistaiaamuna suuntasin Mamasanille katsomaan HEL Performancen jarru- ja kytkinlinjoja jotka oli valmistettu täysin customina pyyntöjeni mukaan alusta loppuun teräspunosletkuilla värejä, mittoja ja päätyliittimiä myöten. Kyllä homma sujuu! Väreiksi valittiin takajarrujen päälinjaan auton alle sopivan neutraali väritön, kytkinlinjaksi muista selkeästi erottuva keltainen ja nurkkien linjat otin - yllätys yllätys - valkoisena. :) Pääsylinterien liittimet muutettiin tila- ja käytännöllisyyssyistä banjomallisiin, ja linjojen uudelleensuunnittelun tuloksena liitosten määrä saatiin jonkin verran vähenemään. Alkuperäisissä jarrulinjoissa liitosten määrä oli 16 (johon lisäksi ABS-yksikön viisi liitosta), uusissa linjoissa liitoksia on enää 10. Vähemmäksikin määrän olisi saanut mutta toisaalta huollettavuuden vuoksi linjoja ei kannata aivan umpipuusta tehdä. Hyvältä näyttää omaan silmään, iso kiitos Mamasanin suuntaan!


 Jarruista kun puhe tuli, SpeedImports toimitti tutulla huippunopealla palvelulla uudet jarrupalat käsiini. Nyt kokeilussa on Ferodo DS3000 -jarrupalat joka nurkkaan, näiden pitäisi säilyttää ominaisuutensa kovassa rääkissä aiemmin käytössä ollutta, miedompaa DS2500-mallia paremmin. Kylmänä ne eivät pidä yhtä hyvin mutta rataolosuhteissa on tapana lämmittää jarrut(kin) ennenkuin kello laitetaan käyntiin. Ja aasinsiltana lämpöasioista mukaani tarttui samalla kertaa myös parit DEi:n tuotteet kokeiluun: Titanium-lämpöeristenauhaa pakoputken alkupään vuoraamiseen sekä Reflect-a-Gold -heijastekalvoa jota laitetaan tulipeltiin etenkin pakopuolelle, tällä saadaan lämpö pysymään tehokkaasti konehuoneen puolella eikä ohjaamossa sula kengänpohjat kiinni lattiaan tai tulipeltiin.

2 kommenttia:

  1. Tomi: Suosittelen noitten levyjen happojäämien neutralointia esimerkiksi hyvin laimean lipeäliuoksen avulla. Metallin huokosiin kun tuppaa jäädä hieman happojäämiä. Röörien avausainetta hieman vesiastiaan ja levyt sinne pieneksi hetkeksi. Ja sitten runsas huuhtelu + harjaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jäin lukemisissani siihen tulokseen että sitruunahapon kanssa neutralointia ei tarvittaisi, suolahapon kanssa tilanne on erilainen. Pidän tuon vinkin kuitenkin takataskussa mikäli huuhtelu+harjaus ei tuota toivottua lopputulosta. Kiitos vinkistä!

      Poista

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)