tiistai 17. syyskuuta 2013

Kesän kiinniottoa, osa 3

Botniaringin reissulta palattua käsiin eksyi varikoilla kovasti kehuttu sähköinen ohjaustehostin Opel Corsasta. Kuuleman mukaan tämän suosion takana on helpohko kytkettävyys ja tehostusvoiman säädettävyys. Kapine löytyi Nettivaraosasta selkeästi jonkun kehäketun myymänä, siinä kun tuli valmiina kaikki säätöpotikasta kytkentäkaavioon. Tätä lähdettiin Lassin kanssa sovittamaan alkuperäisen ohjauspylvään tilalle. Luonnollisesti tämä ei ole millään tasolla bolt-on ja mittojen ottamisen jälkeen todettiin että jätetään varsinainen muutostyö paremmalle ajalle. Aikaa seuraavaan ajokertaan, Radalle.com TimeAttack finaaleihin oli alle kolme viikkoa. Tässä ajassa nyt sinällään rakentaisi auton kokonaan uusiksi jos ei muuta elämää olisi, mutta kun täytyy töissäkin käydä... Tämän vuoksi alkuperäistä ohjauspylvästä ei tohdittu lähteä peruuttamattomasti pätkimään.


Korjattu etupuskuri sovitettiin paikalleen ja kasailtiin keulamaskin rippeet nippusiteillä kasaan näön vuoksi. Ei se nätti ole mutta ajaa asiansa. Tässä välissä vaihdettiin myös renkaat. Alla pyörineet Toyo R888:t alkoivat olla loppu ja hyllyssä oli valmiina aiemmin haalittu sarja käytettyjä Yokohama A048:ja. Tässä vaihdossa mietitytti eniten se että Yokohamat ovat 235-leveät siinä missä Toyot olivat 255. Todennäköisesti pito ei parane vaihdoksen myötä mutta muitakaan renkaita ei ollut tähän hetkeen ja hintaan tarjolla. Renkaat pyöräytettiin alle SpeedWagonin uusimman yhteistyökumppanin, Autotekin toimesta. Autotek auttaa autoilijaa liki kaikissa mahdollisissa rengas- ja vanneasioissa, paikka löytyy Vantaan Petikosta :)


Kuljettajan henkilökohtaiseen turvallisuuteen on myös kiinnitettyä huomiota. Muiden ajovarusteiden ohella hankittiin HANS (Head And Neck Support device), kaularankaa törmäystilanteissa suojeleva "koninkaulus" joka kiinnitetään hihnoilla kypärän takasivuihin, ja olkavyöt kulkevat HANSin runko-osien yli jolloin tämä pysyy paikallaan siinä missä kuljettajakin. Hihnat kiinnittyvät kypärään erityisillä ankkureilla.
HANSin hankkimisen myötä tultiin uuden hankintakohteen eteen: hyvin palvelleet Willansin 6-pistevyöt olivat 3" leveillä vöillä ja nämä sopii kehnonlaisesti HANSin olkatukiin. Hyvin äkkiä selvisi että Mamasan on jälleen laajentanut tuotevalikoimaansa ja heidän listoiltaan löytyy nykyään myös legendaariset Takata-turvavyöt (myös HANS-mitoissa tietenkin) ja sellaisethan täytyi heti saada. HANS-vöiden olkavyöt ovat hartioiden kohdalla kapeammat kuin yleisemmät perusvöissä, ne istuvat paremmin eivätkä pääse luisumaan hartiaosan päältä pois. Kuulin tilausta tehdessäni että vaikka vyömerkin maailmankuulu perusväri onkin vihreä, sitä saa myös mustana. En osaa sanoa johtuuko päätös enemmän siitä että vihreä ei kuulu lempiväreihini vai siitä että useimmiten tekee mieli tehdä asioita hieman enemmistöä vastaan, mutta joka tapauksessa kotvan kuluttua käsissä oli Takata Race 6 HANS FIA -vyösetti, mustana :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)