Turvakaarien hitsausta valmisteltiin tekemällä pääkaaren alle korokkeet. Nämä helpottavat ylimpien putkien hitsaamista merkittävästi kun pääkaarta pääsee laskemaan alaspäin ennen sen lopullista kiinnitystä paikalleen. Toinen vaihtoehto olisi ollut porata lattiaan reiät joista pääkaaren olisi päässyt laskemaan läpi, mutta koroke"laatikot" todettiin kätevämmäksi tavaksi kun säännötkin moiset sallivat. Pääkaari sijoittuu sopivasti juuri takapenkin korotuksen etupuolelle, jolloin laatikot voidaan tehdä korotuksen kulmaukseen. Tämän päälle tulee varsinainen korivahvike johon sitten kiinnitetään pääkaaren kiinnitysjalka sekä hitsaamalla että sääntöjen vaatimalla pulttikiinnityksellä.
Laatikoiden hahmottelu aloitettiin hitsaamalla lattiaan 3mm teräslatat laatikoiden alareunoja tukemaan. Tämä siksi ettei haluttu hitsata koriin pystysuuntaista levyä suoraan, tuskin vaikuttaa mihinkään mutta varmuuden vuoksi näin tehtiin. Seuraavaksi leikattiin 3mm teräslevystä palat joka taivutettiin haluttuun muotoon, kahden palan muodostaessa laatikon kaksi sivua. Korin pystyseinämiin (helmakoteloon ja takapenkin korotukseen) kiinnittyvät reunat taivutettiin korimuotoa vastaamaan. Lopulta palat hitsattiin toisiinsa sauman molemmilta puolilta. Ei ehkä kevyin vaihtoehto kaikkineen mutta turvarakenteiden tukevuudesta ei lähdetä tinkimään.
Laatikoiden alapintoja täytyy vielä muotoilla ennenkuin raot saadaan niin pieniksi että sopii lattiaan hitsata. Ennen kansiosien kiinnitystä yläpinta vielä säädetään sopivaksi että kansiosa makaa tasaisesti laatikon ja takapenkin korokkeen päällä.
Tulevat vanteetkin tuli kotiutettua. Lottovoiton puuttuessa ei kalliita japsivanteita hankita vaan tyydytään tavallisempiin vaihtoehtoihin. Lähtökohta oli budjettisyistä alunperinkin sellainen ettei isompi kuin 17" vanne tule kysymykseen, mutta leveyttä sopisi olla sen verran että renkaan kitkapintaa olisi riittävästi auton painoa tiessä pitelemässä. Näillä spekseillä päteväksi ehdokkaaksi valikoitui R33-korisesta Skyline GT-R:stä alunperin löytyneet Nissanin vakiovanteet. Ne ovat kuitenkin taotut, ei järisyttävän painavat ja 9" leveys riittää suunnitellulle 255/40-17 rengaskoolle täydellisesti. Näitäkään vanteita ei markkinoilla ole liiaksi kun ovat melko haluttuja juuri ominaisuuksiensa vuoksi hintaan suhteutettuna. DNSF:n foorumin kautta sopiva hyväkuntoinen sarja löytyi ja kotimatkan varrella Hämeenlinnan Rengas-Vekka otti vanhat renkaat päältä pois, kiitos vielä Sillanpään Tuomakselle avusta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)