Kaariputkien loveamisurakka on loppusuoralla. Sain viimein aikaiseksi
käydä hankkimassa muutaman lisämetrin putkea ja nyt kattoputketkin on
tehty. Alkaa näyttää vahvasti siltä että alkavalla viikolla aletaan
hitsaamaan häkkiä kokoon kun tallille saadaan isompi hitsikone
kuskattua.
On loveamisessa hommaa ollutkin mutta paljon on
opittu samalla. Hahmotuksessa ei ole käytetty Pipemasteria tai vastaavia
apuvälineitä, silmämääräisesti tussi kädessä on nyherretty autossa
ollessa taktiikkamerkkejä putkiin joiden mukaan on sitten työpöydällä
lähdetty työstämään. Myös itse loveamistyö on suoritettu manuaalisesti
rälläkällä, kivilaikkaa kuluu kun muotoja haetaan. Apuna on ollut pari
putkenpätkää jotta lovet osuvat edes osapuilleen muotoon. Välillä autoon
sovittamaan, kiroillen takaisin työpöydän ääreen ja kun tätä ravaamista
on tarpeeksi monta kertaa toistettu, onkin putki mallissaan.
Viikonloppuna
tuli rellestämisen ohella käytyä tallilla tekemässä kulmavahvikkeita
jotka sääntöjen mukaan on pakolliset kylkiputkien risteyskohdassa. Jos
oikein ymmärsin, muualle näitä ei tarvitakaan koska kattoputket ja
diagonaalit eivät tule X-muotoon. Ehkäpä niitä kuitenkin tehdään
muutamiin muihinkin risteyksiin "varmuuden vuoksi". Paha taipumus kun on
ollut ajatteluun että tehdään varmasti tarpeeksi kestävää.
Kulmavahvikkeiden
materiaaliksi valikoitui 1,25mm teräslevy jota Arvi löysi nurkistaan.
Sääntöjen mukaan 1mm paksuus on minimi enkä viitsinyt varta vasten
lähteä sen kokoista hakemaan. Mittailin tuen paikkaa vähän sinnepäin,
otin palan peltiä ja aloin taivuttelemaan ja mittailemaan. Lopulta, kun
tämä "proto" oli osapuilleen muodossaan, taivutin sen suoraksi jotta
pystyin piirtämään muodon seuraavia kappaleita varten. Varsinaista
tehtailua se olikin, mutta melko nopeasti oli neljä lähestulkoon
identtistä "tacoa" valmiina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)