Niin se vierähti ilta rattoisasti Arvin kanssa touhutessa, kello oli
taas päälle yhden yöllä kun tajuttiin alkaa kotiinlähtöä
suunnittelemaan.
Aiemmin aiheena olleet pääkaaren korokelaatikoiden mälväystä jatkettiin ja nyt ne on mallillaan, kansiosatkin hitsattiin jo kiinni mutta laatikot pidetään irrallisena kunnes etuosa häkistä on lopullisesti paikallaan, sitä ennen täytyy häkkiä vielä jumppailla eestaas että saadaan täydet saumat kaikkiin liitoskohtiin. Kansienkin saumat vedettiin varmaan päälle molemmin puolin, ei pitäisi ensimmäisenä noista notkahtaa vaikka tälli tulisikin.
Aiemmin aiheena olleet pääkaaren korokelaatikoiden mälväystä jatkettiin ja nyt ne on mallillaan, kansiosatkin hitsattiin jo kiinni mutta laatikot pidetään irrallisena kunnes etuosa häkistä on lopullisesti paikallaan, sitä ennen täytyy häkkiä vielä jumppailla eestaas että saadaan täydet saumat kaikkiin liitoskohtiin. Kansienkin saumat vedettiin varmaan päälle molemmin puolin, ei pitäisi ensimmäisenä noista notkahtaa vaikka tälli tulisikin.
Kaiken
todettiin olevan valmista etuosien hitsaamista varten. Mitat ja
putkikulmat tarkistettiin vielä kertaalleen ettei esim. X-putket sojota
miten sattuu, ja kattoputket heftattiin myös sijoilleen. Näitä ei tosin
kiinnitetty toisiinsa sillä hitsaamisjärjestyksen kanssa mennään
sellaisella taktiikalla että kumpikin sivu (puolisivukaari, X-putket,
kattoputki) on liikuteltavissa erikseen kunnes etutuetkin on saatu
täydellä saumalla puolisivukaariin kiinni. Pikainen mittaus osoitti että
edellämainitut sivukokonaisuudet mahtuvat autosta pihalle ja
helpointahan varmojen saumojen hitsaaminen on tilavasti tallin lattialla
sen sijaan että auton sisällä ähräisi ehdointahdoin. Mahdollista
lämpövääntymistä silmälläpitäen koko häkki (poislukien etu- ja takatuet)
päätettiin koota hefteillä kokoon tallin lattialla että mitat pitävät.
Ennen peruuttamattomien saumojen tekoon ryhtymistä The Stigin hitsaajaserkku The Mig otti vielä
kylmätyypit häkistä ja totesi että ajotuntuma kelpaa.
Kun
kotiinlähdön aika koitti, molemmat puolikkaat oli nipussa lopullisesti.
Seuraavaksi ne heitetään takaisin ohjaamoon, laitetaan pääkaaren kanssa
mallilleen, heftataan etutuet ja häkin etujalat paikoilleen, irrotetaan
jälleen pääkaaresta ja vedetään loput liitoskohdat täydellä saumalla.
Sitten takaisin kiinni pääkaareen - tällä kertaa lopullisesti - ja
pääkaarta laskemalla päästään hitsaamaan puolisivukaaret ja kattoputket
pääkaareen yläpuolelta, unohtamatta lisätukia jotka pitäisi kuljettajan
päänseutua suojaamaan tehdä. Samoin otsaputki liimataan kiinni tässä
yhteydessä. Näiden jälkeen "enää" takatuet, diagonaalit,
kardaanitunnelin tuet ja takapoikkituki, ja loppusilauksena kojelaudan
putki sekä turvavöiden kiinnitysputki. Kuulostaa pikkuhommalta mutta
kyllä tässä vielä muutama ilta vierähtää ennenkuin häkki on
kokonaisuudessaan nipussa, eikä hommat toki siihen lopu.
Tähän loppuun
on paikallaan lausua jokaisen autoharrastajan tuntemat itsepetoksen sanat:
"Onhan kevääseen vielä aikaa". :)
PS. Jos ihmettelette kuvien ja kappaleiden paikoin kakofonista keskinäistä sijoittelua, kokeilkaa huviksenne joskus tämän blogirakenteen editointiominaisuuksia. Yllätytte varmasti, eikä yllätys todennäköisesti ole mieleinen kokemus. Hermoja raastavaa hommaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)