Pohjan puhdistuksen hetkeä odotellessa on yritetty tehdä muuta suunnitelmissa olevaa hommaa, sitä kun kuitenkin sopivasti riittää. Kerroin aikaisemmin että pohja puhallettaisiin hiekalla mutta kuultujen kokemusten perusteella suunnitelmissa otettiin askel taaksepäin ja suunnataan lopulta sittenkin Tampereen Kuivajääpuhdistus Oy:n suuntaan Valkeakoskelle ja puhallusmateriaalina käytetään soodaa. Puhallus tapahtuu näillä näkymin ensi maanantaina, tästä lisää myöhemmin.
Takakontin aukkoon sovitellaan suunnitelman mukaisesti 0,7mm alumiinilevy pitämään ulko- ja sisäilma erillään. Tämä ajateltiin alkuun laitettavaksi sellaisenaan mutta epäiltiin että se tulee lepattamaan ajoviimassa kun aukon koko on kuitenkin luokkaa 100x60cm. Kovin järeitä tukia ei haluttaisi laittaa ettei kevennysajatus menisi täysin harakoille. Tuennaksi keksittiin Lassin järjestämät 1mm teräspellistä taivutetut 20x20mm "kulmaprofiilit" jotka ovat kevyitä mutta pitävät pintapellin ojennuksessa. Mitään kovin painavaa ei pellin päälle voi lastata mutta muutenkin Stagean tavarankuljetuspäivät on takanapäin. Takakontin alkuperäisissä pohjapelleissä on melko korkeat jäykisteet ja peitepeltiin jäisi näiden vuoksi väkisinkin rakoja, joten päätimme tasoittaa reunat joita vasten pelti tulee. Rälläkällä viillot jäykisteiden molemmille laidoille, tasaiseksi taputtelu vasaralla ja lopuksi hitsaten viillot umpeen. Tasoittelun jälkeen kulmaprofiileista hitsattiin ristikko jonka päälle peitepelti aikanaan tulee.
Bensatankin paikka oli muuten hyvällä mallilla mutta takaulkokulmasta tankki kantaa. Tuolla kohtaa kulkee runkopalkki joten leikkausoperaatiota emmittiin tovi mutta sitten rälläkkä osui jälleen käsiin ja tilaa tuli tehtyä lisää. Runkopalkki luonnollisesti vahvistetaan tuolta kohtaa ettei heikennettäisi tärkeitä tukirakenteita vaan mieluummin päinvastoin. Seuraavaksi aletaan sovitella tankin kiinnikkeitä ja hahmotella tankille savustuspönttöä.
Aika tahtoi käydä pitkäksi kun monen asian eteneminen odottaa pohjan puhdistusta. Ovien kevennys kuului talven ohjelmaan ja ne kaivettiinkin parvelta käsittelyyn. Lähtötilanteessa etuovet painoivat 24,7kg/kpl ja takaovet 21,3kg. Neljä ovea painaa siis yhteensä 92 kiloa, lupaavaa kevennystä ajatellen. Ensiksi ovista purettiin irti lasit, lasinnostinmoottorit mekanismeineen, ohjureineen ja kiskoineen sekä lukot. Tässä tilassa etuset painoi 16,7kg ja takiset 13,3kg joten painoa oli hävinnyt 32kg. Tämä ei kuitenkaan riittänyt vaan seuraavaksi tartuttiin rälläkkään ja poistettiin ovista sisäosat murtosuojineen sekä törmäyssuojat. Operaation jälkeen lukot laitettiin oviin takaisin jotta voitiin punnita kevennetyt ovet toimintakunnossaan. Vaaka kertoi etuovien painoksi 11,8kg ja takaoville 9,3kg. Kohtalaisen edullinen lähes 50 kilon kevennys, hintaa tuli muutaman rälläkänlaikan verran. :) Tottakai oviin tulee vielä polykarbonaattilasit kehyksineen sekä ovipahvit 0,7mm alumiinipellistä jotka pienentävät painoeroa alkuperäiseen mutta hyvällä suunnalla kuitenkin ollaan.
Kuten aiemmassani mainitsin, katosta irrotettiin muutamat tukirimat kevennyshuumassa. Kun sain Samilta vaa'an lainaksi pääsin nämäkin mittaamaan ja tulos yllätti: Nuo rimat painavat yhteensä 2,4kg! Pieni luku sinänsä mutta osa suurempaa kokonaisuutta, ja ennen kaikkea auton ylimmistä kohdista poistettu paino auttaa enemmän kuin pohjatasolta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)