Pikkupuuhastelun ohessa otin männät tarkempaan tutkailuun samalla kun
irrotin ne veiveistä ja purin männänrenkaat pois. RB-moottorille on kuuleman mukaan tyypillistä ettei nakutusjälkiä ilmene niinkään männänlaessa vaan sen laidassa, tarkemmin ottaen imupuolella ensimmäisen männänrenkaan ja laen välisellä alueella. Alla olevassa kuvassa näkyy todellakin selkeä ero imu- ja pakopuolen laidan eroista pahiten nakuttaneissa männissä (männänlaet vastakkain mikäli
ei hahmotu kuvasta). Hurja ero kyllä on kun pakopuolella ei ole
käytännössä jälkeäkään ja imupuolella on iskenyt eroosio kunnolla.
Kolmosmännän imupuolen laita oikealla, nelosmännän pakopuolen laita vasemmalla. |
Alla kuva kolmosmännän nakutusjäljistä vähän tarkemmin, erityishuomiona 1.
männänrengasuran yläpinta joka on syöpynyt merkittävästi ylöspäin, sekä männän laita joka on selkeästi muuttanut muotoaan. Ei liene ihme että
Ahvenistolla ihmeteltiin kun liikkeelle lähtiessä vähän pölläyttää...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)