tiistai 8. marraskuuta 2011

Turvakaarien suunnittelua ja muuta säätöä

Tänään tuli oltua tallilla taas. Illan ohjelmassa oli pääasiassa turvakaariurakan suunnittelua ja pyysin mukaan Arvin joka on lupautunut kaarien toteuttamistyössä auttamaan. Pääkaaren lopullinen sijoituspaikka mallailtiin ja mitoitettiin sen jalat oikean mittaisiksi. Samoin puolisivukaarien reitit varmistettiin ja mitoitettiin myös, nämä saatiin Marteliuksella passailtua siinä määrin hyvälle mallille ettei pitäisi olla kulkemisen tiellä eikä päänkään päästä kolisemaan niihin, vieläkin olen erittäin tyytyväinen taannoisen kaarimallinnoksen tuloksiin. Tämän lisäksi mietittiin taistelusuunnitelmaa, hommaa kun helpottaa huomattavasti eteneminen oikeassa järjestyksessä sitten kun hitsailemaan aletaan. Muutamia kysymysmerkkejä hommassa vielä on mutta alkuun päästään nykyisillä tiedoilla.
 

Oviaukon riittävyyttä tälle minun hennolle vartalolleni pohdittiin myös. Putkia passailtiin suunniteltuun malliin ja varsin nopeasti kävi selväksi että etudiagonaaleja ei tähän autoon tule vaikka sellaiset mielessä olikin. Tämä lähinnä sen vuoksi että kun 4-ovisissa autoissa etuovet ovat melko lyhyet ja Stageassa vielä keskimääräistäkin lyhyemmät, ei X-mallin kylkiputkien ja etudiagonaalin kanssa jää häävisti tilaa kulkea autoon ja sieltä pois. Alla paintilla mallailujen perusteella piirretty kuva aiheesta, kukin voi tehdä omat johtopäätöksensä. :P


Pääkaari on kuvassa vajaan 10cm lopullista paikkaansa taempana mutta kyllä se aika pitkälle takaoven puolelle tulee. B-pilariin kiinnittämisessä ei suora lappu auta vaan täytyy vähän soveltaa kiinnittämällä X-putket ja sivukaaren tuleva viistotuki pilariin että saa koria sidottua. Tästä lisää myöhemmin.


Lyhyt timelapse tuli myös illan touhuista pyöräytettyä:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)