torstai 24. marraskuuta 2011

Putkihommia ja luovaa rälläkänkäyttöä

Tänään touhuttiin pääasiassa turvakaarien parissa Arvin sekä pääkaupunkiseudulta vierailemaan tulleen Samin kanssa. Pääkaaren paikka mittailtiin kohdalleen, puolisivukaaret säädettiin lopulliseen mittaan ja lovettiin. Sijoitukset tarkistettiin ja lopulta puolisivut heppailtiin pääkaareen kiinni. Nämä ovat nyt hahmollaan ja sopiikin alkaa suunnittelemaan etuiskaritukia.
  
Etutukien mallailu menikin aika suoraviivaisesti loppujen lopuksi, ensin apukuskin puolelta hahmoteltiin tulipellissä olevan pienen reiän avustuksella paikka josta ylempi tukiputki tulee kulkemaan, tehtiin 40mm aukko siihen reikäsahalla ja kun huomattiin reiän olevan oikeilla kohdilla tähdättiin alemman tukiputken kulkuväylää mittaamalla alin mahdollinen reiän paikka joka tulee vielä kokonaan konehuoneen puolelle, sillä tarkoitus ei ole tehdä pyöräkoteloon ylimääräisiä tuuletusräppänöitä. Näin tapahtuikin ja yhtäkkiä meillä oli kulkuväylät molemmille putkille (kuva vasemmalla, tuet eivät ole lopullisissa asennoissaan). 



Pelkät määrämittaiset aukot ei kuitenkaan riitä kun putket pitäisi päästä hitsaamaan ympäri päätylappuunsa ja ymmärrettävästi näitä putkia ei paljoa pyöritellä kun ne on yhteen naitettu. Muitta mutkitta rälläkkä käteen ja yhdistämään edellämainitut aukot yhdeksi isommaksi avanteeksi (kuva oikealla). Tämän myötä putket voi hitsata toisiinsa tilavammissa olosuhteissa, samoin päätylappuun kiinnitystä varten näitä pystyy liikuttelemaan. Päätylappu hitsataan sitten iskaritorniin vasta siinä vaiheessa kun tuet on puolisivukaarissa kiinni ja kaikki muulta osin valmista. Lopuksi aukileikellyt reiät toki peitetään asianmukaisesti.

Aukileita leikellessä pääsi tutustumaan myös tuohon mystiseen "tuplatulipeltiin". Stageassa tulipelti tosiaan on suurelta osin kaksikerroksinen ilmeisesti jälleen kerran sisämelun minimoimiseksi. Eikä peltien välinen ohut tila ollutkaan pelkkää ilmatilaa, ehei. Ne penteleet ovat tunkeneet eristettä jopa tuohon väliin! Epäuskoisena tuijotin käsissäni reikien välistä leikattua kaistaletta ja totta se on, peltien välissä on jonkinlainen kumilevy jolla on paksuutta kolmisen milliä. Alkoi jälleen himottaa repiä koko tuplapelti mäelle painonsäästön ylväässä hengessä, vaikka hetken jo ajattelin sen säilyttää jäykkyyttä tekemässä. Kaipa häkki sitä tarpeeksi tekee, mur.
 



Ylemmän poikittaistuen eli otsaputken paikkaa tutkailtiin myös, ja tässä tuli mietinnän paikka kun ei ollut sääntökirjaa mukana tallilla. Juuri tarkastamani mukaan muistin oikein eli kattoputkien (jotka tullaan tekemään V-muodossa) etureunan liitoskohtien tulee olla max. 100mm etäisyydellä puolisivukaaren ja otsaputken liitoskohdista. Tätä tullaan soveltamaan melko lähelle maksimimittaa sillä Stagean korkeasta katosta johtuen myös puolisivukaaren taitos A-pilarin suuntaisesta vaakatasoon on verrattaen kaukana tuulilasin yläreunasta johon otsaputken haluaisin. Idea olisi siis kiinnittää kattoputket mutkan kohdalle ja otsaputki hieman edemmäs/alemmas, sääntöjen rajoissa toki (allaolevassa kuvassa ajateltu V-putken liitoskohta punaisella ja otsaputken vihreällä).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)