Tänään touhuttiin pääasiassa turvakaarien parissa Arvin sekä pääkaupunkiseudulta vierailemaan tulleen Samin
kanssa. Pääkaaren paikka mittailtiin kohdalleen, puolisivukaaret
säädettiin lopulliseen mittaan ja lovettiin. Sijoitukset tarkistettiin
ja lopulta puolisivut heppailtiin pääkaareen kiinni. Nämä ovat nyt
hahmollaan ja sopiikin alkaa suunnittelemaan etuiskaritukia.
Etutukien
mallailu menikin aika suoraviivaisesti loppujen lopuksi, ensin
apukuskin puolelta hahmoteltiin tulipellissä olevan pienen reiän
avustuksella paikka josta ylempi tukiputki tulee kulkemaan, tehtiin 40mm
aukko siihen reikäsahalla ja kun huomattiin reiän olevan oikeilla
kohdilla tähdättiin alemman tukiputken kulkuväylää mittaamalla alin
mahdollinen reiän paikka joka tulee vielä kokonaan konehuoneen puolelle,
sillä tarkoitus ei ole tehdä pyöräkoteloon ylimääräisiä
tuuletusräppänöitä. Näin tapahtuikin ja yhtäkkiä meillä oli kulkuväylät
molemmille putkille (kuva vasemmalla, tuet eivät ole lopullisissa asennoissaan).
Aukileita leikellessä pääsi tutustumaan myös tuohon mystiseen
"tuplatulipeltiin". Stageassa tulipelti tosiaan on suurelta osin
kaksikerroksinen ilmeisesti jälleen kerran sisämelun minimoimiseksi.
Eikä peltien välinen ohut tila ollutkaan pelkkää ilmatilaa, ehei. Ne
penteleet ovat tunkeneet eristettä jopa tuohon väliin! Epäuskoisena
tuijotin käsissäni reikien välistä leikattua kaistaletta ja totta se on,
peltien välissä on jonkinlainen kumilevy jolla on paksuutta kolmisen
milliä. Alkoi jälleen himottaa repiä koko tuplapelti mäelle
painonsäästön ylväässä hengessä, vaikka hetken jo ajattelin sen
säilyttää jäykkyyttä tekemässä. Kaipa häkki sitä tarpeeksi tekee, mur.
Ylemmän poikittaistuen eli otsaputken paikkaa tutkailtiin myös, ja tässä tuli mietinnän paikka kun ei ollut sääntökirjaa mukana tallilla. Juuri tarkastamani mukaan muistin oikein eli kattoputkien (jotka tullaan tekemään V-muodossa) etureunan liitoskohtien tulee olla max. 100mm etäisyydellä puolisivukaaren ja otsaputken liitoskohdista. Tätä tullaan soveltamaan melko lähelle maksimimittaa sillä Stagean korkeasta katosta johtuen myös puolisivukaaren taitos A-pilarin suuntaisesta vaakatasoon on verrattaen kaukana tuulilasin yläreunasta johon otsaputken haluaisin. Idea olisi siis kiinnittää kattoputket mutkan kohdalle ja otsaputki hieman edemmäs/alemmas, sääntöjen rajoissa toki (allaolevassa kuvassa ajateltu V-putken liitoskohta punaisella ja otsaputken vihreällä).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)