Tankin kansi saatiin työn alle kun karmiksi sopivaa 15x15x1,5mm
neliöprofiilia saatiin hankittua. Tämä profiili yhdessä laatikon
yläreunan L-profiilin kanssa muodostavat jämäkät tasopinnat joiden väli
saadaan sopivalla tiivistenauhalla tiivistymään kunnolla ilman että
kansi taipuisi mutkalle. Kannen takareuna saranoidaan ja etukulmiin
tulee salvat kunnollista kiinnipysymistä varten.
Kannen peltiin Aki taiteili leveät vahvistesikkaukset sekä samaa tekniikkaa käyttäen ohjetekstin ettei pääse unohtumaan mitä laatikossa lymyilee. Pelti hitsattiin em. neliöprofiilista valmistettuun kehykseen pistehitseillä. Pelti oli kohtalaisen kippura sikkauksista johtuen mutta se saatiin pakotettua kohtalaisesti kehyksen muotoon lukkopihtien avustuksella.
Keulaputkia
varten Lassi oli järjestänyt valmiiksi passelit laippa-aihiot 3mm
teräslevystä. Näihin oli sorvattu pyöreät 38mm reiät sillä putkien päät
tahdottiin laipan "läpi" siten että ne kohdistavat samalla putken
korilaippaan ja ettei putkilaipan liikkumattomuus ole pelkästään kolmen
M10 pultin varassa, jos vaikka joskus sattuu osumaan... Nämä hepattiin
suunnilleen sijoilleen runkopalkkien ja yläorsien päihin jo putkimallien
tekovaiheessa. Tiedossa oli jo tuolloin että niitä tullaan siirtämään
että myös runkopalkkien taitehelmat saadaan hitsattua laipan kanssa
yhteen.
Putkien
saavuttua Marteliukselta laipat otettiin irti, mallattiin lopulliseen
asentoon ja porattiin reiät pulteille. Vastamutterit hitsattiin
korilaipan nurjalle puolelle, nämä tulevat sijoittumaan täysin
tavoittamattomiin runkopalkin sisään joten tarkoitukseen hankittiin
10-kovuusluokan pultit muttereineen jotta heti ensimmäisellä
kiristyksellä ei mutterien kierteet antautuisi. U-putken lopullinen
mitta haettiin kiintopisteistä mitaten, etäisyydellä lattiaan sekä
vatupassilla. Kun kaikki täsmäsi, hepattiin putket kiinni
putkilaippoihin. Tämän jälkeen putki irrotettiin pulteistaan ja
hitsattiin laipat lopullisesti putkeen kiinni, samoin korin puolella
laipat kiinnitettiin pysyvästi. Lopuksi laippa-aihioista rälläköitiin
ylimääräiset pois, helmaa laipoille jäi suunnilleen sen verran kuin
korilaippojen hitsisaumat ottavat tilaa kääntöpuolella.
Viimeisimmän iltapuhteen keskeytti tyhjäksi päässyt hitsauskaasupullo joten yläputkia ei päästy vielä kiinnittelemään mutta ne ehdittiin sentään jo mittaamaan kohdilleen ja loveamaan U-putkeen yhdistämistä varten. Mallikuva tulevasta lookista:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)