lauantai 12. tammikuuta 2013

Sekalaisia työvaiheita

Korin vahvistusta jatkettiin kohti keulaa. Kaikki olennaisena pidetyt saumat hitsattiin yhteen iskaritorneista, runkopalkkien liittymäkohdista sekä yläorsien ja ohjaamon yhtymäkohdista.









Bensatankin kiinnikkeiden väkästeleminen oli seuraavana listalla. Aiemmin mietin pitkään ostanko JAZ:n tankkiin tarkoitetut valmiit kiinnityspannat ja muokkaan niitä hieman, vai hankinko vain suoraa lattaa josta lähdetään askartelemaan. Jälkiviisaana sanoisin että jälkimmäinen olisi ollut fiksumpaa mutta ensimmäiseen kuitenkin päädyttiin. Luulin että valmiit pannat olisivat yhtenevät leveydeltään jonka myötä ne voisi laittaa kumminpäin vaan (suora pannan osa ylhäällä tai alhaalla). Olin väärässä. Pannat kuuluvat tankin ympärille alassuin niin että suora osa on alhaalla, tankki on sivuiltaan hieman kartio eikä pannat mene toisinpäin (sivuhuomautuksena, JAZ:n sivuilta löytyvä tuotekuva saattaa johtaa harhaan: http://www.jazproducts.com/fc_mountkit.html). Pinta-asennukseen tulevine tankin koteloineen tämä ei ollut toteutettavissa niin että tankkia saisi millään järkevällä vaivalla irti tarvittaessa. Noh, ei tämän pitänyt alunperinkään täysin bolt-on olla...

Käytännössä pannoissa muuttui kaikki ja sitä silvottiin useista kohdista. Alanurkista tehtiin kiinteät, etuyläkulmiin kehiteltiin saranat parista putkiholkista sekä 3mm levystä leikkelemällä, ja kiinnityskorvat siirrettiin lähelle takayläkulmia. Lopuksi pannat hitsattiin suoraan koriin vasemman takapenkin tilalle suunnitellulle paikalleen. Olihan siinä säätämistä mutta lopputulos on mielikuvan mukainen ja toimivaksi mietitty.









Takakelkka on jäänyt muun puuhan ohessa huonolle huomiolle eikä ihme, alkuperäisten puslien poisto kelkasta ei tunnetusti ole se kaikkein innostuttavin homma. Sekin on kuitenkin tehtävä ja Samin tehdessä hitsaushommia ihmettelimme Lassin kanssa puslien kirousta.

Useimmiten kuulee harrastajien poistaneen puslat polttamalla kumit ensin pois ja irrottamalla sen jälkeen ulkokoolit sahaamalla ne halki. Tekniikka on tunnetusti toimiva mutta olin hieman huolestunut siitä millaisen lämpörasituksen kelkan puslapesät saa osakseen ja miten se vaikuttaa teräksen kestävyyteen. Tämän vuoksi tahtona oli poistaa puslat ilman lämpöä ja sisäkoolit kumeineen päätettiin poistaa poraamalla kumiosaan isoja reikiä vieri viereen. Erittäin toimiva ja vaivaton tapa tämäkin, kauaa ei nokka tuhissut ennenkuin enää pelkät ulkokoolit ja muutamat kumijäämät oli pesissä jäljellä. Puukkosahaa tai vastaavaa ei ollut käsillä joten ulkokoolien poistosta myöhemmin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)