torstai 22. syyskuuta 2011

Tästä kaikki alkoi

(Taustatietoa: Yritin myydä Stageaa puolisen vuotta hankkiakseni jonkun muun ratapeliaihion, mutta kauppoja ei tullut joten turhautumisen myötä tulin siihen tulokseen että mennään niillä eväillä mitä tarjolla on. Allaoleva teksti julkaistu alunperin DNSF-foorumilla 23. kesäkuuta 2011. )

Näin siinä sitten kävi. Stagea ei kaupaksi käynyt ja kun samaan aikaan mietin kuumeisesti minkä aihion sitä hankkisi ratapeliksi niin... Yksinkertainen laskutoimitus 1+1 ja sen myötä Stagea pois myynnistä ja liikenteestä.


(c) Tuukka Erkkilä / Tuning.fi

Stagea palveli minua uskollisesti lähes kolmen vuoden ajan päivittäisessä käyttöajossa. Monessa se ehti olla mukana ja sillä tehtiin liki kaikkea mitä autolla voi. Työ- ja harrastusmatkat meni kaikki samalla kapistuksella ja kilometrejä tuli tauluun noin 30000km vuositahdilla. Kun auto ährättiin talliin toissailtana, mittarissa oli lukema 198500. Näistä 85tkm olen itse ajanut jotenkin jonkinlainen tuntuma autoon ehti tulla. Matkaa taitettiin, traileria vedettiin, rataa ja kiihdytystä satunnaisesti kiskottiin ja vähän luisuteltiinkin (ensisijaisesti sateella nelivedolla, kun se on mielestäni hauskempaa). Öitä tuli siinä nukuttua reissuissa ja mikäs siinä, täysimittainenkin karvaturpa sinne mahtui oikoselleen ilman ahtautumista.


(c) Tuukka Erkkilä / Tuning.fi

(c) Tuukka Erkkilä / Tuning.fi

Nojoo, se vanhojen muistelemisesta. Stagealla on uusi elämä edessään. Tavoitteena on tehdä siitä täysin ratakäyttöön tarkoitettu peli turvakaarineen päivineen, ja saada korista painoa pois niin paljon kuin mahdollista että sillä pysyisi edes auttavasti kevyempiensä perässä. Rekisteriotteeseen merkitty omamassa on 1720kg ja se on vielä ajan saatossa kasvanut erinäisten varusteiden kuten vetokoukun muodossa. Ensimmäisenä tavoitteena on päästä tasoihin vakiokuntoisen R33 GT-R:n kanssa, jonka omamassa on netistä kaivettujen tietojen mukaan 1530kg.

Stageoihin perehtymättömille: Nissan Stagea WC34 on pääosin C34 Laureliin perustuva farmari joka suunniteltiin markkinoille kilpailemaan mm. Subaru Legacyn kanssa samoilla markkinoilla. Lisätietoa Wikipediasta.

Tämä projektin aiheena oleva on Stagea 260RS Autech Version, yksi tuhannen kappaleen erästä joka perustuu normaaliin Stagea RS Four -malliin jossa oli alunperin 2,5-litrainen 6-sylinterinen turboahdettu RB25DET-moottori, ATTESA-ETS väännönjakojärjestelmä ja HICAS-nelipyöräohjaus. Nissanin hovipaja Autech varusti 260RS:t Skyline GT-R:n (R33-kori) tekniikalla, voimansiirrolla ja Brembon jarruilla, ja lisäksi teki erinäisiä korijäykisteitä (yläpoikkituki edessä, kardaanitunnelin tuet edessä ja takana, takakelkan tukihäkki sekä lisävahvikkeet C-pilarien ja katon yhtymäkohtiin).

Jo liikenteessä ollessaan Stageaa tuli "paranneltua" pienin muutoksin. Kesällä 2010 dynosta tuli lukemat 412hp ja 480Nm. Alustana oli RS*R coiloverit jo Suomeen tullessaan.

Sitten varsinaiseen asiaan: kevennyssuunnitelmia tehdessä lähtötilanne on hyvä ottaa ylös että näkee työn tuloksen. Maanantaina käytiin eräällä katsastuskonttorilla vaakojen kanssa kikkailemassa, ja samalla kokeiltiin Jeepaholics:n sivuilta löytynyttä mittauskeinoa auton korkeussuuntaisen painopisteen selvittämiseen (Linkki lähteeseen).


Tuloksia:

Ilman kuskia:
Kokonaispaino 1780kg
Painojakauma 52,8% etu, 47,2% taka

Pituussuuntainen painopiste 76mm akselien puolivälistä eteenpäin
Leveyssuuntainen painopiste tasan keskellä
Korkeussuuntainen painopiste 205mm maasta

Kaatumiskulmat:
Sivuille 77 astetta
Eteen 81 astetta
Taakse 82 astetta


Kuskin kanssa:
Kokonaispaino 1890kg
Painojakauma 52,9% etu, 47,1% taka

Pituussuuntainen painopiste 79mm akselien puolivälistä eteenpäin
Leveyssuuntainen painopiste 23mm pitkittäislinjasta oikealle
Korkeussuuntainen painopiste 268mm maasta

Kaatumiskulmat:
Vasemmalle 72 astetta, oikealle 73 astetta
Eteen 78 astetta
Taakse 79 astetta


Kaikki mitat mitattu ovet ja lasit kiinni.

Tuo pystysuuntainen painopiste herätti epäilyksiä, voiko olla noin matala. Mittauksen yhteydessä, tähän liittyen, ihmeteltiin myös että vaikka eturenkaiden tasoa nostettiin noin 70cm, taka-akselin paino ei muuttunut sanottavasti (itse asiassa jopa pieneni aavistuksen). Käsijarru ei ollut päällä ja vaihde oli vapaalla.





Mittauksen jälkeen auto ajettiin talliin ja sijoitettiin paikkaan josta sitä ei hetken mielijohteesta ajoon ota. Väliaikainen liikenteestäpoisto ja bonukset hyötykäyttöön nykyiseen käyttöautoon.

Nyt parina iltana olen rauhakseen ollut turailemassa sisustan irrotuksen parissa. Aloitin takaluukusta ja lähdin siitä etenemään kohti kojelautaa. Ensimmäisenä iltana pääsin takapenkkeihin asti. Seuraavana päivänä kävin punnitsemassa irrottamiani osia, ja saldo oli tuossa vaiheessa jo aavistuksen yli 72 kiloa. Alku sekin. :) Tänään purin ovipahvit, etupenkit ja muuta siltä suunnalta, katsotaan mitä vaaka sanoo niistä. Ovipahvit ei olleet ihan kevyimmästä päästä, ja henkilökohtaisesti eniten näistä kiinnostaa kuinka paljon kattokaiteet oikein painavat. Eivät ole heppoisia nekään.

Purettujen osien lista painoineen löytyy täältä: Painotaulukot Google Docs:ssa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)