tiistai 28. elokuuta 2012

Jarrupuoli valmis ja muutenkin hyvällä mallilla


Turvakaarien etutukien mukanaantuomat aukot vesikaukaloon on nyt tiivistetty ettei sadevesi tule jaloille, ja sen jälkeen oli vuorossa näillä näkymin viimeinen maalausurakka. Kuljettajan kylkiputket ja etutukien konehuoneen puoleiset päädyt sai maalin niskaan. Samassa suoritettiin pieniä paikkamaalauksia kohtiin joihin pensseli ei ole aiemmin ylettänyt. Maalin kuivuttua olikin vuorossa kokoamisen aloitus sisustaan, paljoa työtä siinä ei olekaan kun ohjaamon mukavuudet rajoittuvat ohjauslaitteisiin, polkimiin, penkkiin, vöihin ja rajusti vähennettyyn määrään sähköosia. Viimeksi mainituista huomasin hassun kömmähdyksen kun alkutalvesta siistin alkuperäisistä johtosarjoista "ylimääräisiä" johtoja pois: näyttää kovasti siltä että olen innostuksissani siivonnut myös jarrupoljinanturin johdot mäkeen! Onneksi ei sentään tuon olennaisempaa, jarruvaloille sähköjen uudelleen tekeminen ei kuitenkaan varsinainen amerikantemppu ole. Johtosarjoista on tosiaan lähtenyt lähes kaikki keskikonsolissa tarvitut johdot samoin kuin ovien sähköt ja monet muut.









Etujarrulinjan reittiä.

Takajarrulinjalla on kosolti tilaa liikkua.









Etujarrulinjan sijoittelu, kuvassa vasta väliaikaisesti kiinnitettynä.
Konehuoneen puolella jarru- ja kytkintehostin pääsylintereineen löysi paikkansa samoihin aikoihin kuin polkimet sisällä, ovathan ne osittain yhteisillä kiinnityksillä. Jarrulinjojen päivitys pääsi tämän myötä myös alkamaan ja nyt kaikki linjat ovat paikoillaan ja alustava järjestelmän ilmauskin tehty sekä koeponnistettu kaikki liitokset tiiviiksi. Kaikki jarrulinjoihin liittyvä koostuu tosiaan Mamasanin myymän HEL Performancen tuotetarjonnasta erivärisistä teräspunosletkuista ja liittimistä lähtien aina banjopultteihin ja kuparitiivisteisiin asti. Linjat odottavat vielä korikiinnikkeitä, ja etulinjoja täytyy hieman suojata hiertymien estämiseksi. Jarrupääsylinteri on Stagean alkuperäinen ja siinä on ABS:n vuoksi vain yksi lähtö etujarruille siinä missä ei-ABS-mallissa näitä olisi ollut kaksi.

Takajarrulinjojen risteyspaikka taka-akselin läheisyydessä.
Halusin linjojen pääsylinterin puoleiseen päähän banjolähdöt tila- ja huollettavuussyistä, ja edellämainitun vuoksi etupiirin linjoille valittiin tuplabanjopultti sen sijaan että oltaisiin tehty linjojen väliin erillinen T-kappale. Myös etujarrusatuloihin tehtiin banjolähdöt sillä perinteisillä lähdöillä jarrulinjat olisivat todennäköisesti päässeet hiertämään korin osiin pyöriä käännettäessä. Kaikki muut liittimet ovat "perinteistä" mallia.

Sähköt on ripoteltu myös konehuoneeseen ja liittimet ovat oikeat paikkansa löytäneet. Nämäkin johtosarjat ovat laihtuneet huomattavasti, onhan niistä poistettu mm. ABS-pumpun, äänitorvien ja ilmastoinnin antureiden, sähköflektin ja pyyhkijänsulkien lämmittimien johdot. Pienen siistimisen ja kiinnittämisen jälkeen onkin valmista koneen nostolle jota olen suunnitellut tapahtuvaksi parin seuraavan päivän sisällä.



Moottorin puolella imusarjan alapuoliset sähköt on laitettu paikoilleen ja alkuperäisen öljynpaineanturin korvanneen Blitzin vastaavan johdotus on myös reittinsä löytänyt. Lisäksi valmisteluun kuului alkuperäisen öljynjäähdyttimen korvaaminen peitelaipalla, joka on käsityötä alusta loppuun. Tämän laipan tarkoituksena on vain päästää öljy kiertämään jäähdyttimen puuttuessa, ja tietenkin pitää öljyt koneessa. Tammer Dieselissä sorvattiin itse laippa sekä banjopultti jollaista ei valmiina saa. Kyseessä on 3/4" UNF pultti joka lyhennettiin sopivaan mittaan, sorvattiin ontoksi ja porattiin poikkireiät. Kokonaisuus täydennettiin sopivalla O-renkaalla ja pultin kannan tiivistävällä kupariprikalla. Ei se näytä tehdastekoiselta mutta eipä se sitä olekaan. :) Sorvauksen jälkeen laippa maalattiin ruostumisen estämiseksi, terästä kun on, mutta aloin jännittää kuparitiivisteen tiiveyttä maalipintaa vasten ja hieroin reiän ympäriltä maalin pois teräsharjalla. Ei se tässä yhteydessä kaunistunut mutta eipä se toisaalta silmän ulottuvilla ole omalla paikallaan.

Kytkinpuolella jatketaan vanhalla uskollisella 2-levyisellä Nismo Coppermix Twin -massakytkimellä joka tarvitsi ainoastaan tasapainottaa, muuten oli vielä aiemman käytön jäljiltä täydessä iskussa. Asennusvaiheessa tuli kuitenkin pieni takapakki kun onnistuin vääntämään yhden pultin kierteiltä. Onneksi kierre oli kuitenkin "vain" alumiinisessa välikehyksessä joka oli helppo irrottaa vietäväksi helicoilien tekoon. Tässä kohtaa tuli myös huomattua että vaikka paikkakunta on muuttunut, Tammer Diesel auttaa. Vein kehyksen aamulla Malmille ja hain iltapäivällä pois uusilla kierteillä varustettuna. Ei voi valittaa palvelua eikä nopeutta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)