Turvakaarien etutukien mukanaantuomat aukot vesikaukaloon on nyt
tiivistetty ettei sadevesi tule jaloille, ja sen jälkeen oli vuorossa
näillä näkymin viimeinen maalausurakka. Kuljettajan kylkiputket ja
etutukien konehuoneen puoleiset päädyt sai maalin niskaan. Samassa
suoritettiin pieniä paikkamaalauksia kohtiin joihin pensseli ei ole
aiemmin ylettänyt. Maalin kuivuttua olikin vuorossa kokoamisen aloitus
sisustaan, paljoa työtä siinä ei olekaan kun ohjaamon mukavuudet
rajoittuvat ohjauslaitteisiin, polkimiin, penkkiin, vöihin ja rajusti
vähennettyyn määrään sähköosia. Viimeksi mainituista huomasin hassun
kömmähdyksen kun alkutalvesta siistin alkuperäisistä johtosarjoista
"ylimääräisiä" johtoja pois: näyttää kovasti siltä että olen
innostuksissani siivonnut myös jarrupoljinanturin johdot mäkeen! Onneksi
ei sentään tuon olennaisempaa, jarruvaloille sähköjen uudelleen
tekeminen ei kuitenkaan varsinainen amerikantemppu ole. Johtosarjoista
on tosiaan lähtenyt lähes kaikki keskikonsolissa tarvitut johdot samoin
kuin ovien sähköt ja monet muut.
|
Etujarrulinjan reittiä. |
|
Takajarrulinjalla on kosolti tilaa liikkua. |
|
Etujarrulinjan sijoittelu, kuvassa vasta väliaikaisesti kiinnitettynä. |
Konehuoneen puolella jarru- ja
kytkintehostin pääsylintereineen löysi paikkansa samoihin aikoihin kuin
polkimet sisällä, ovathan ne osittain yhteisillä kiinnityksillä.
Jarrulinjojen päivitys pääsi tämän myötä myös alkamaan ja nyt kaikki
linjat ovat paikoillaan ja alustava järjestelmän ilmauskin tehty sekä
koeponnistettu kaikki liitokset tiiviiksi. Kaikki jarrulinjoihin
liittyvä koostuu tosiaan Mamasanin myymän HEL Performancen
tuotetarjonnasta erivärisistä teräspunosletkuista ja liittimistä lähtien
aina banjopultteihin ja kuparitiivisteisiin asti. Linjat odottavat
vielä korikiinnikkeitä, ja etulinjoja täytyy hieman suojata hiertymien
estämiseksi. Jarrupääsylinteri on Stagean alkuperäinen ja siinä on ABS:n
vuoksi vain yksi lähtö etujarruille siinä missä ei-ABS-mallissa näitä
olisi ollut kaksi.
|
Takajarrulinjojen risteyspaikka taka-akselin läheisyydessä. |
Halusin linjojen pääsylinterin puoleiseen päähän
banjolähdöt tila- ja huollettavuussyistä, ja edellämainitun vuoksi
etupiirin linjoille valittiin tuplabanjopultti sen sijaan että oltaisiin
tehty linjojen väliin erillinen T-kappale. Myös etujarrusatuloihin
tehtiin banjolähdöt sillä perinteisillä lähdöillä jarrulinjat olisivat
todennäköisesti päässeet hiertämään korin osiin pyöriä käännettäessä.
Kaikki muut liittimet ovat "perinteistä" mallia.
Sähköt on
ripoteltu myös konehuoneeseen ja liittimet ovat oikeat paikkansa
löytäneet. Nämäkin johtosarjat ovat laihtuneet huomattavasti, onhan
niistä poistettu mm. ABS-pumpun, äänitorvien ja ilmastoinnin antureiden,
sähköflektin ja pyyhkijänsulkien lämmittimien johdot. Pienen
siistimisen ja kiinnittämisen jälkeen onkin valmista koneen nostolle
jota olen suunnitellut tapahtuvaksi parin seuraavan päivän sisällä.
Moottorin puolella imusarjan alapuoliset sähköt on laitettu paikoilleen
ja alkuperäisen öljynpaineanturin korvanneen Blitzin vastaavan johdotus
on myös reittinsä löytänyt. Lisäksi valmisteluun kuului alkuperäisen
öljynjäähdyttimen korvaaminen peitelaipalla, joka on käsityötä alusta
loppuun. Tämän laipan tarkoituksena on vain päästää öljy kiertämään
jäähdyttimen puuttuessa, ja tietenkin pitää öljyt koneessa. Tammer
Dieselissä sorvattiin itse laippa sekä banjopultti jollaista ei valmiina
saa. Kyseessä on 3/4" UNF pultti joka lyhennettiin sopivaan mittaan,
sorvattiin ontoksi ja porattiin poikkireiät. Kokonaisuus täydennettiin
sopivalla O-renkaalla ja pultin kannan tiivistävällä kupariprikalla. Ei
se näytä tehdastekoiselta mutta eipä se sitä olekaan. :) Sorvauksen jälkeen laippa maalattiin ruostumisen estämiseksi, terästä kun on, mutta aloin jännittää kuparitiivisteen tiiveyttä maalipintaa vasten ja hieroin reiän ympäriltä maalin pois teräsharjalla. Ei se tässä yhteydessä kaunistunut mutta eipä se toisaalta silmän ulottuvilla ole omalla paikallaan.
Kytkinpuolella jatketaan vanhalla uskollisella 2-levyisellä Nismo Coppermix Twin -massakytkimellä
joka tarvitsi ainoastaan tasapainottaa, muuten oli vielä aiemman käytön
jäljiltä täydessä iskussa. Asennusvaiheessa tuli kuitenkin pieni takapakki kun onnistuin vääntämään yhden pultin kierteiltä. Onneksi kierre oli kuitenkin "vain" alumiinisessa välikehyksessä joka oli helppo irrottaa vietäväksi helicoilien tekoon. Tässä kohtaa tuli myös huomattua että vaikka paikkakunta on muuttunut, Tammer Diesel auttaa. Vein kehyksen aamulla Malmille ja hain iltapäivällä pois uusilla kierteillä varustettuna. Ei voi valittaa palvelua eikä nopeutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)