lauantai 26. tammikuuta 2013

Sekalaisia työvaiheita osa 3

Tankin kansi saatiin työn alle kun karmiksi sopivaa 15x15x1,5mm neliöprofiilia saatiin hankittua. Tämä profiili yhdessä laatikon yläreunan L-profiilin kanssa muodostavat jämäkät tasopinnat joiden väli saadaan sopivalla tiivistenauhalla tiivistymään kunnolla ilman että kansi taipuisi mutkalle. Kannen takareuna saranoidaan ja etukulmiin tulee salvat kunnollista kiinnipysymistä varten.

Kannen peltiin Aki taiteili leveät vahvistesikkaukset sekä samaa tekniikkaa käyttäen ohjetekstin ettei pääse unohtumaan mitä laatikossa lymyilee. Pelti hitsattiin em. neliöprofiilista valmistettuun kehykseen pistehitseillä. Pelti oli kohtalaisen kippura sikkauksista johtuen mutta se saatiin pakotettua kohtalaisesti kehyksen muotoon lukkopihtien avustuksella.


Keulaputkia varten Lassi oli järjestänyt valmiiksi passelit laippa-aihiot 3mm teräslevystä. Näihin oli sorvattu pyöreät 38mm reiät sillä putkien päät tahdottiin laipan "läpi" siten että ne kohdistavat samalla putken korilaippaan ja ettei putkilaipan liikkumattomuus ole pelkästään kolmen M10 pultin varassa, jos vaikka joskus sattuu osumaan... Nämä hepattiin suunnilleen sijoilleen runkopalkkien ja yläorsien päihin jo putkimallien tekovaiheessa. Tiedossa oli jo tuolloin että niitä tullaan siirtämään että myös runkopalkkien taitehelmat saadaan hitsattua laipan kanssa yhteen.



Putkien saavuttua Marteliukselta laipat otettiin irti, mallattiin lopulliseen asentoon ja porattiin reiät pulteille. Vastamutterit hitsattiin korilaipan nurjalle puolelle, nämä tulevat sijoittumaan täysin tavoittamattomiin runkopalkin sisään joten tarkoitukseen hankittiin 10-kovuusluokan pultit muttereineen jotta heti ensimmäisellä kiristyksellä ei mutterien kierteet antautuisi. U-putken lopullinen mitta haettiin kiintopisteistä mitaten, etäisyydellä lattiaan sekä vatupassilla. Kun kaikki täsmäsi, hepattiin putket kiinni putkilaippoihin. Tämän jälkeen putki irrotettiin pulteistaan ja hitsattiin laipat lopullisesti putkeen kiinni, samoin korin puolella laipat kiinnitettiin pysyvästi. Lopuksi laippa-aihioista rälläköitiin ylimääräiset pois, helmaa laipoille jäi suunnilleen sen verran kuin korilaippojen hitsisaumat ottavat tilaa kääntöpuolella.

Viimeisimmän iltapuhteen keskeytti tyhjäksi päässyt hitsauskaasupullo joten yläputkia ei päästy vielä kiinnittelemään mutta ne ehdittiin sentään jo mittaamaan kohdilleen ja loveamaan U-putkeen yhdistämistä varten. Mallikuva tulevasta lookista:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)