lauantai 31. maaliskuuta 2012

Uutta palikkaa ja niiden pinnoittelua

Viime lauantaina kävin Lahdessa tapaamassa SpeedImportsin Jania ja tiesihän sen että kotiinviemisiä tarttui mukaan. Aiemmin puhutusta poiketen mäntämerkki vaihtui erinäisistä syistä CP:ksi jotka Jani minulle hankki. Samalla sain käsiini ACL runkolaakerit, parit Blitz anturit öljynlämmön ja -paineen seurantaan sekä jo aiemmin kotiutettuihin kiertokankiin ARP pultit. Koneen osat alkaa olla siinä määrin hyvin nipussa että päästään koneistamaan lohkoa ja sitten kokoamisvaiheeseen.


Vaan eihän koneeseen sovi mäntiä ja laakereita sellaisenaan laittaa. Tämän seurauksena heti sunnuntaina Granvian keula käännettiin kohti Laitilaa ja vanhaa tuttua Marteliuksen verstasta. Tällä kertaa ei touhuttu turvakaarien taivuttelun parissa, nyt vuorossa oli moottorin osien pinnoitus jolla parannetaan moottorissa esiintyvien ilmiöiden toimintaa. Tarkemmin ottaen puhutaan lämmönsiirtymästä ja kitkasta.

Marteliuksen tarjontaa on laajennettu Tech Line -tuoteperheellä josta löytyy kehitetyt aineet niin lämmön rajaamiseen kuin haihduttamiseen, sekä liukukitkan vähentämiseen ja ns. kuivaan voiteluun. Stagean moottori sai tuon sunnuntaipäivän aikana lämpöä rajaavan CBX-pinnoitteen kannen palotiloihin sekä mäntien lakiin, lämpöä tehostetusti haihduttavan TLTD-pinnoitteen mäntien pohjiin, sekä liukukitkaa ja mekaanista kulumista vähentävä TLML-pinnoite mäntien helmoihin. Kiertokangen- ja runkolaakerit käsiteltiin lisäksi DFL-1 -pinnoitteella jonka tehtävä on samantyylinen kuin TLML:llä mutta se on vartavasten laakereille suunniteltu. Suurin osa aineiden teknisistä ominaisuuksista meni vilinässä itseltäni aavistuksen ohi, jos asia jäi kiinnostamaan niin rohkeasti soittoa Marteliuksen suuntaan. :) Pinnoituspäivästä on tulossa DIY-henkinen videopläjäys kunhan löydän sen verran aikaa että saan materiaalit pätkittyä ja niputettua.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)