lauantai 3. joulukuuta 2011

Lisää putkihommia

Turvakaarien rakentelu etenee hiljalleen. Työ on pitkälti miettimistä, pohtimista ja pähkäilyä. Ideana on rakentaa kehikko joka on oikeasti suojaava erilaisissa törmäystilanteissa. Törmäyksiähän ei kukaan toivo mutta kaikkea voi tapahtua.


Edellisessä postauksessani jo uhosin että tulipellin "tuplapelti" lähtee ennen pitkää ja niinhän siinä sitten kävi että pienen yllytyksen voimalla otettiin käsiin pistehitsipora ja paineilmataltta. Ei aikaakaan kun pelti oli käsissä, ja alta löytyi liki koko matkalta bitumia. Hyväksi havaitulla konstilla (paineilmataltalla) ne lähtivät mutkattomasti irti ja taas on vähän vähemmän mukana kannettavaa painoa kyydissä. Tuplapellistä irrotin parit olennaiset osat (kaasu- ja jarrupolkimen kiinnikkeet) jotka hitsataan sitten omille paikoilleen pääasialliseen tulipeltiin. Nyt alkaakin ohjaamosta olla kaikki "tarpeeton" peltiosa purettu, takakontissa on vielä muutamia pieniä verhoilukiinnikkeitä joita pähkäillään kun sinne pääsee paremmin käsiksi. Säilytystilaa kun ei tallilla koskaan ole liikaa niin suuri osa puretuista osista on tällä hetkellä varastoituna takakonttiin ja miksipäs ei, tilaa siellä riittää.


Etutuet saatiin valmiiksi ja niihin tehtiin vielä pienet lisätuet etupäätyyn sillä alempi putki ei korin muodoista johtuen ylettänyt iskaritolpalle asti. Nyt vaan täytyy miettiä todella tarkkaan missä järjestyksessä kaikkea alkaa sitten hitsaamaan lopullisesti kiinni, etutuet kun rajoittaa aika paljon kaiken muun liikuttelua toimistossa. Eiköhän nämä kuitenkin yrityksen ja erehdyksen kautta valkene ennen pitkää.



Seuraavaksi kylkiputkien pariin. Nämä toteutetaan X-muodossa parhaan tuennan ja jäykkyyden saamiseksi. Toinen putkista tulee jäämään yhtenäiseksi ja toinen katkaistaan siten että se "läpäisee" tuon yhtenäisen putken. Lopuksi liittymäkohtaan tulee vielä säännönmukaiset vahvikkeet. Etupäässä kylkiputkien tulee liittyä puolisivukaareen samalle kohdalle kuin mihin etutuet kiinnittyy jotta pitkittäissuuntaiset voimat jakautuvat tasaisesti edelleen kohti perää. Pääkaaren luona taas alempi kylkiputki sijoittuu pääkaareen samalle kohdalle kuin mistä alempi takatuki lähtee kohti takaiskarin tuentaa. Kuulostaa selkeältä ja sitä se onkin, toteutus vaatii enemmän suunnittelua kuin periaate.


Lovesin molemmat kylkiputket valmiiksi istumaan pääkaareen ja puolisivukaareen. Homma menee mielenkiintoiseksi kun toinen kylkiputkista katkaistaan ja aletaan sovittamaan sitä yhtenäiseen kylkiputkeen, sillä esteettisyyssyistä katkaistun putken soisi "jatkuvan" suorana yhtenäisen putken läpäisyssä. Nähtäväksi jää miten käy.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)