tiistai 27. joulukuuta 2011

Kampiakselin valmistelua ja modifiointia

Moottoripuolellakin tapahtuu. Kun mäntiä ja loppuja laakereita odotellaan maailmalta, kampiakseli otettiin jo työn alle. Jo aiemmin oli selvitetty että ostamani käytetty kampiakseli oli priimatavaraa mutta koska se oli vanhan polven moottorista, siinä oleva öljypumpun vaihde on uudempia kapeampi joka on potentiaalinen ongelmakohta. Öljypumpun sisempi ratas kun ottaa voimansa tältä vaihteelta, on vähintäänkin suotavaa että näiden keskinäinen kosketuspinta on virheetön. Maailmalta löytyykin ongelmaan ratkaisu, kaulukseksi (eng. collar) kutsuttu holkki joka kiinnitetään alkuperäisen vaihteen paikalle sen jälkeen kun se on sorvattu pois. Käyttöön valittiin kaulus Nitton listalta ja sen toimitti tutuksi tulleella ripeydellä SpeedImportsin Jani.

Vertailukuvassa yllä vanhanmallinen akseli, alla uudempi. Ero vaihteiden leveydessä näkyy selvästi.
Vertailukuva lainattu kanadalaiselta foorumilta, ketjusta http://forums.gtrcanada.com/gt-r-discussion/48451-rb26dett-identification-need-help.html

Jouluviikolla matka kävi Tammer Dieseliin Tampereen Lakalaivaan josta tiesin avun löytyvän. Homma aloitettiin sorvaamalla alkuperäinen vaihde pois mittojen mukaan. Kaulus kiinnitetään paikalleen lämpösovitteella ja tuplavarmistuksena sen mukana tuli vielä kiinnitysruuvit. Koneistus tehtiin 0,05mm yli kauluksen sisähalkaisijan, kaulus lämpölaajennettiin ja lyötiin paikalleen. Lopuksi kampiakseli tasapainotettiin ensin itsekseen (täysin tasapainossa jo lähtöjään!) jonka jälkeen mukaan kiinnitettiin vauhtipyörä ja kytkin. Tämän myötä mutkarauta onkin kiillotusta vaille valmis, se tehdään vielä ennen kokoamista. Erinomaista palvelua kaikkiaan!

Lopuksi lyhyt läpileikkaus videomuodossa, nauttikaa. :) Suosittelen katsomista HD:na kun se kerran tarjolla on.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)