keskiviikko 4. tammikuuta 2012

Kirottu korroosio

Tänään poikkesin jälleen tallilla pikku iltapuhteella. Turvakaaret odottaa muutamaa lisämetriä putkea että katto-, kardaanituki- ja takapoikkiputket saisi tehtyä, enkä ehtinyt tänään putkikaupassa käydä. Ilta menikin pääasiassa välisiivouksen merkeissä mutta jotain tuli autollekin tehtyä.

Tässä muutamana iltana ollaan oltu Arvin kanssa touhuamassa tallilla, hänestä on ollut korvaamaton apu korin puhdisteluhommissa joita herra tekee hämmästyttävän innoissaan. Siinä missä minä olen turannut diagonaalien loveamisen ja mitoittamisen kanssa, lankalaikka on laulanut autossa ja bituminjämät sekä käsittämättömät määrät täysin absurdeihin paikkoihin sijoitettua koriliimaa on saanut kyytiä. Sen lisäksi että koriliimaa laitetaan peltien väliin saumakohdissa, on sitä levitetty useiden millien paksuudelta kaikkien saumakohtien päälle sekä paikoin jopa saumattomille osuuksille. Onko japanilaisinsinööri tässä ajatellut korroosiosuojaa vai jotain melunvaimennukseen liittyvää, voidaan vain arvailla mutta jos tilaisuuden saisin, tätä suunnittelijalta kysyisin. Kaikesta huolimatta nyt kori alkaa olla hyvällä mallilla, enää muutamat kohdat on puhdistelematta.



Takaisin tähän iltaan. Takatukien iskaritorneihin kiinnittämistä varten nostin peräpään pukeille ja purin iskarit irti. Kiinnityskohta kun täytyy kiinnittää hitsauksen lisäksi pulteilla torneihin, iskarit olisivat tällöin tiellä. Eipä silti, iskarit oli muutenkin tarkoitus purkaa, puhdistaa ja tarkistaa joten samalla sekin menee. Nämä coiloverit ovat kulkeneet auton matkassa Japanista asti ja ne todellakin näyttivät siltä että elämää ovat nähneet, parhaat päivät ovat selkeästi takanapäin jo pintapuolisen tarkastelun perusteella.

 
Aikani ährättyä jouduin myöntämään että molempien iskarien alajousilautaset olivat täysin jumissa. Puhdistamisesta, irrotusöljystä ja brutaalista voimankäytöstä huolimatta lukkorenkaat eivät hievahtaneetkaan. Jousipuristimien puuttuessa sain kuitenkin pienellä kikkailulla varmistettua ettei vahinkoja tapahdu ylämutteria irrottaessa ja pian yläjousilautaset olivatkin irti. Murheelliset näkymät oli osia purkaessa, kaikki edes etäisesti terästä muistuttava oli paksussa ruosteessa jousia myöten siinä missä alumiiniosat olivat vielä paksummassa korroosion aikaansaamassa "kuurassa". Takatolpissa on tuplajouset eli pääjousen alla on ohuempi apujousi joka pidentää ulosjoustomatkaa. Jousien välissä olleet välilautaset olivat täysin muurautuneet yhdeksi puuksi jousien kanssa, nämä suostuivat vasta voimallisen suostuttelun myötä irtaantumaan. Iskari ei näyttänyt yhtään paremmalta, suojakumien poiston myötä tuli todettua että sylinterin yläpää on kauttaaltaan ruosteessa ja myös mäntä oli ruskettunut yläpäästään kierreosan läheltä. Näyttää erittäin vahvasti siltä että osahankintalista kasvoi juuri yhdellä alustasarjalla. Vaikuttaa siltä että kauden alkaessa auto ei ole ajokunnossa, ellei jostain löydy anteliasta yhteistyökumppaniehdokasta joka innostuisi jouduttamaan valmistumisaikataulua. Josta tulikin mieleeni...




[myyntipuhe alkaa]

Yhteistyökumppaniehdokkaat hoi!

Oletko kiinnostunut tai tiedätkö yrityksen joka saattaisi kiinnostua yhteistyöstä SpeedWagon-projektin kanssa?

Tänä päivänä raha on yrityksillä tiukassa enkä suoraa käteistä vailla ole, mutta osa- ja varustehankintoja ikävä kyllä täytyy tehdä että auto saadaan ajokuntoon ja varusteet sille mallille että ajaminen on säännöt täyttävää ja turvallista. Luonnollisesti yhteistyössä ei ole kyse pelkästä saamisesta tai antamisesta vaan molemminpuolisesta edusta. Minä pystyn tarjoamaan näkyvyyttä ja osallistumista lukuisissa eri tunnetuissa muodoissa (näkyvyysasiat autoissa ja henkilöissä, useissa eri sosiaalisissa medioissa tekstin ja videon muodossa, osallistuminen yhteistyökumppanin edustustilanteissa jne.) ja myös uudet ideat kiinnostavat. Olen ns. uuden polven moottoriurheilussa (johon mm. TimeAttack ja Drifting kuuluvat) sangen tuttu naama toimitsijatehtävien kautta ja omaan hyvin laajan tuttavapiirin autoharrastajien rintamassa Suomessa, joiden myötä pystyn tarjoamaan laajaa näkyvyyttä. SpeedWagon on lisäksi itsessään siinä määrin erikoinen ja massasta poikkeava laitos ettei sitä vahingossa kukaan sekoita arkisempiin Evo-Lancereihin, Sti-Imprezoihin tai Skylinen erinäköisiin toteutuksiin. Näkyvyys on taattu.

Jos kiinnostuit lähtemään vauhdikkaaseen maailmaan mukaan muttet keksi miten, alla on muutamia omalla ostoslistallani olevia tarpeita jotka saattavat valottaa millaisen avun tarpeessa olen. Jos koet voivasi tasoittaa tietäni allaolevien järjestämisessä tai sinulla on vaikkapa muun aihepiiriin kuuluvan tuotteen edustus jota halutaan esille nuorekkaassa harrastajakentässä niin ota ihmeessä yhteyttä! 045-3949944 / Tomi

-Lasikuitutyöt ja -materiaalit, hiilikuitukin toki huomioidaan (auton konepeiton, etulokasuojien, kaikkien ovien ja takaluukun valmistus alkuperäistä kevyemmiksi)

-Karkaistua polykarbonaattilevyä 3mm ja 5mm vahvuudessa (alkuperäisten lasien korvaaminen kevyemmällä materiaalilla)

-Mokkanahkainen ratti (tarkemmat speksit: ota yhteyttä)

-Kuppipenkki kuljettajalle ja apukuljettajalle (tarkemmat speksit: ota yhteyttä)

-Ajovarusteet: ajopuku, kengät, hanskat, HANS (tarkemmat speksit: ota yhteyttä)

-Säädettävät alustan tukivarret


-Autotraileri (vuokradiili käy myös)

ERITYISESTI:
-Coilover-alustasarja

-Renkaita: "katusliksit" E/DOT-hyväksynnällä, 17" noin 255 leveysluokassa. Esimerkkeinä Toyo R888, Yokohama A048, Kumho V70a/V700, Dunlop 03G... Myös muut merkit/mallit huomioidaan, ei kuitenkaan katurenkaita.

Kiitos ajastasi ja avustasi!

[myyntipuhe loppuu]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)