sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Pilkkomista ja ostoksia

Tulipellin muotoa ja alkuperäisten aukkojen tukkimista on mietitty kaarihommien ohella. Apukuljettajan puolella tarpeettomaksi jääneitä reikiä on enemmänkin: lämmityslaitteen letkut, ilmastointikennon putket, kondenssiveden poistoputki ja lohkolämmittimen sisähaaroitusjohto eivät tule enää käyttöön joten tulipellissä on kaikkiaan seitsemän reikää joista vain yksi, johtosarjan läpivienti, tarvitaan jatkossa. Sääntöjen mukaisesti ilmayhteyttä konehuoneen ja ohjaamon välillä ei saa olla joten jotain täytyy keksiä.

Tämä reikärypäs osuu hyvinkin samoille seuduille ja samaisessa kohdassa tulipellissä on ohjaamon puolelta katsottuna syvennys joka on alunperin ollut lämmityslaitteen osien vaatimaa tilaa. Konehuoneen puolella kyseisellä seudulla on taaemman turbon turbiinipuoli joka on tähän asti ollut selkeästi hankalin asennuspaikka tilapulan vuoksi. Tuo tulipellin syvennys on syvyydeltään yli 3cm ja konehuoneessa työskentelyn kannalta nuo muutamat lisäsentit olisivat erittäin arvokkaita.
 
Tässä vaiheessa lukijat varmaan arvaavatkin mitä mielessä on. Sen sijaan että kaikkia kuutta reikää lähtisi parsimaan umpeen erillisinä, voisi yhden isomman paikan tekeminen olla siistimpi lopputuloksena. Ja jos näin tehdään, syvennys saataisiin "siinä ohessa" poistettua. Kolmantena tämän paikan kiinnityksestä voisi tehdä uudelleen avattavan, jolloin aukkoa voisi hankalimmissa taaemman turbon huoltotehtävissä käyttää hyödyksi.

Säännöt rajaavat tulipellin muutoksia mutta suoraan tällaista muutosta ei kielletä. Otin yhteyttä TimeAttack-sarjan pääkatsastajaan ja kysyin lausuntoa ajatukseen, ja hetken asiaa pohdittuaan myönsi luvan muutokselle. Samassa hetkessä rälläkkä pyörähti käyntiin ja pian aukko oli valmis. Tämän jälkeen irrotettua palaa mallina käyttäen leikattiin suorasta pellistä tuleva kansi aukolle. Tämän kiinnitystapaa ei ole vielä lopullisesti päätetty, joko pop-niiteillä tai pulteilla mennään käyttäen tiivisteenä butyylinauhaa tai vastaavaa.

Kylkiputkien risteysten kulmavahvikkeet hitsattiin muun puuhan ohessa.


Viikonloppuna olin käymässä Lahdessa ja SpeedImportsin Janiakin tuli nähtyä. Mukaan tarttui muutamat osat moottoripuolelle: 
-ATI Super Damper kampiakselin värinänvaimennin
-Nissan N1 öljypumppu
-SpeedImportsin omaa tuotantoa olevat, Valtonen Motorsportin Mazdassakin käytössä olevat H-profiiliset kiertokanget.


Moottori odottaa vielä mäntiä ja runkolaakereita, niiden saavuttua päästään koneistushommiin ja konetta niputtamaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)