maanantai 9. tammikuuta 2012

Vahvikkeiden vääntelyä

 Kaariputkien loveamisurakka on loppusuoralla. Sain viimein aikaiseksi käydä hankkimassa muutaman lisämetrin putkea ja nyt kattoputketkin on tehty. Alkaa näyttää vahvasti siltä että alkavalla viikolla aletaan hitsaamaan häkkiä kokoon kun tallille saadaan isompi hitsikone kuskattua.
On loveamisessa hommaa ollutkin mutta paljon on opittu samalla. Hahmotuksessa ei ole käytetty Pipemasteria tai vastaavia apuvälineitä, silmämääräisesti tussi kädessä on nyherretty autossa ollessa taktiikkamerkkejä putkiin joiden mukaan on sitten työpöydällä lähdetty työstämään. Myös itse loveamistyö on suoritettu manuaalisesti rälläkällä, kivilaikkaa kuluu kun muotoja haetaan. Apuna on ollut pari putkenpätkää jotta lovet osuvat edes osapuilleen muotoon. Välillä autoon sovittamaan, kiroillen takaisin työpöydän ääreen ja kun tätä ravaamista on tarpeeksi monta kertaa toistettu, onkin putki mallissaan.

 
Viikonloppuna tuli rellestämisen ohella käytyä tallilla tekemässä kulmavahvikkeita jotka sääntöjen mukaan on pakolliset kylkiputkien risteyskohdassa. Jos oikein ymmärsin, muualle näitä ei tarvitakaan koska kattoputket ja diagonaalit eivät tule X-muotoon. Ehkäpä niitä kuitenkin tehdään muutamiin muihinkin risteyksiin "varmuuden vuoksi". Paha taipumus kun on ollut ajatteluun että tehdään varmasti tarpeeksi kestävää.

Kulmavahvikkeiden materiaaliksi valikoitui 1,25mm teräslevy jota Arvi löysi nurkistaan. Sääntöjen mukaan 1mm paksuus on minimi enkä viitsinyt varta vasten lähteä sen kokoista hakemaan. Mittailin tuen paikkaa vähän sinnepäin, otin palan peltiä ja aloin taivuttelemaan ja mittailemaan. Lopulta, kun tämä "proto" oli osapuilleen muodossaan, taivutin sen suoraksi jotta pystyin piirtämään muodon seuraavia kappaleita varten. Varsinaista tehtailua se olikin, mutta melko nopeasti oli neljä lähestulkoon identtistä "tacoa" valmiina.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)