perjantai 23. syyskuuta 2011

Jotain olennaista puuttuu ohjaamosta...

(Allaoleva teksti julkaistu alunperin DNSF-foorumilla 26. elokuuta 2011. )

Poikkeuksellisen voimakkaan inspiraatiopuuskan vauhdittamana tallilla on tullut oltua liki joka ilta, aina kun on vähänkään aikaa ollut. Ja mikä on ollut puuhastellessa kun hommat on kokolailla mielekkäitä ja tallitoveri Jukka on myös aktivoitunut joten tallilla ei ole tarvinnut itsekseen olla töllistelemässä.


Tässä oli suunnitelmana pakerrella autoa rauhakseen valmiiksi ensi kesä tähtäimessä, mutta tähänkin tuli sitten muutos. Kuulin viime viikonloppuna että Botniaringille olisi mahdollisuus päästä ajamaan reilun viikon päästä väljästi (suljettu ratapäivä) eikä yllyttää juuri tarvinnut. Aloinkin ynnäilemään kuinka kauas ajokuntoisesta olen ehtinyt Stagean saada, ja että millä reunaehdoilla se olisi ajokunnossa tuolloin. Keulan niputus oli nopea homma, cooleri ja syyläri takaisin paikoilleen ja ahtoputket nippuun sekä nesteet sisään, helppoa. Kajuuttaan kun pakolliset sähkölaitteet kiinnittelee takaisin niin sen kummempaa ei pitäisi olla. Sitten vaan ratti, penkki ja vyöt... Niin. Penkit ja vyöt tuli tovi sitten myytyä eteenpäin. Mitäs nyt sitten?

Jo aiemmin metsästin Stagean mallikohtaisia penkin liukukiskoja mutta saalis oli laiha, Japanista kyllä saa Briden laadukkaiksi tunnettuja palikoita mutta hinta ylitti kipukynnyksen. Lopulta tulin siihen tulokseen että penkin kiinnitys"orret" voinee tällä aikataululla toteuttaa, ja niihin sopiikin jo sitten mitkä tahansa yleismalliset kiskot. Orret oli suunnitelmissa tehdä jossain vaiheessa mutta tähän asti olin visioinut niiden teon sijoittuvan jonnekin yli vuoden päähän. Noh, tuleepahan tehtyä tässä yhteydessä sitten. Otin yhteyttä tuttuun hitsaustaitoiseen ideanikkariin Arviin, joka taitaa hitsauspuolen hommat ja jota ei yleensä tarvitse kummemmin yllyttää mukaan erilaisiin proggiksiin. Hänhän lämpesi heti ja seuraavassa hetkessä hän olikin perustanut hitsaamonsa haarakonttorin meidän tallille.


Materiaaliedellytykset käytiin läpi AKK:n sääntökirjan liite J:stä ja paikallisesta "rautakaupasta" mukaan poimittiin 2,5 metrin salko neliöprofiilia koossa 40x40x3mm, sekä lisäksi päätylappujen materiaaliksi 3mm levyä sopiva jämäpala. Orsien holkitukseen liittyvät materiaalit löytyi isäukon pohjattomasta miljoonalaatikosta.


Orsien jatkeeksi tarvitaan tietty kasa muutakin tavaraa. Foorumin kirpparilta löysin Willansin 6-pistevyöt vanhalla leimalla sopuhintaan. OMPin liukukiskot tilasin kiiretoimituksella Osanetistä, ja samasta paikasta tulee Momon penkinkiinnikkeet (halvin ja parhaiten saatavilla ollut combo). Aiemmin viikolla kävin jo ostoksilla Ve-Ku:n liikkeessä josta mukaan lähti kasa silmukkapultteja, mutterilätkiä ja olkavöiden "palomieslukot" kun ohjaamossa ei vielä ole sopivaa putkea niiden kiinnittämiseen ilman moisia. Jukka lupasi lainata penkkiä näihin tuleviin karkeloihin joten konkurssilta vältyttiin tältä osin täpärästi. Näillä eväillä saadaan varmaankin vyöt tarpeeksi hyvin kiinni ja penkki paikalleen.

Tänään aloiteltiin sitten orsiurakkaa kuskin puolen etummaisen osalta. Alkuperäinen kuskin puolen peltinen "orsi" lähti vaivattomasti irti, Arvi ei malttanut kokeilla juuri ostamaani pistehitsiporanterää vaan hieroi rälläkkää käyttäen niittaukset irti ja päädyistään poikki. Orsi mallailtiin kokolailla samalle kohdalle kuin alkuperäinenkin. Päätylevyjä muotoiltiin paremmin korin muotoja myötäileviksi ja hepattiin paikoilleen. Sitten neliöprofiilista pätkä määrämittaan, vähän viistämistä ja voitiinkin hitsata orsi päätylevyihinsä kiinni. Takimmaista ei voitu vielä aloittaa kun huomenna saapuva liukukisko määrittää orsien välisen etäisyyden. Samoin orsia ei vielä holkitettu, sekin lienee huomisen hommia. Illan päätteeksi oltiin kuitenkin tilanteessa että etummainen orsi kaipaa enää holkkeja ja päätylappujen koriin hitsaamista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)