tiistai 24. heinäkuuta 2012

Lomapäivät hyötykäyttöön

Kävin tänään Lahdessa hakemassa muotoonleikatut lasinkorvikkeet Markukselta. Kyllä se polykarbonaatti vaan kevyempää on, enemmän kuin luulin. Alkuperäinen lasi painaa 3350g/kpl, polykarbonaatille vastaava paino oli 1240g. Painosäästö kahdelle lasille pyöreästi 4,2kg. Toki tähän tulee vielä tiivistenauhan ja pop-niittien paino. :)

Punnitsin coiloveritkin vertailun vuoksi samalla kertaa kun vaaka tuli kaivettua esille. Nuo vanhat RS-R:n coilit ovat rautarunkoiset, paksummalla jousivahvuudella ja ruostesuojamassan peitossa, kun taas uudet BC:n lisäsäiliöt tuo oman painolisänsä. Painoerot näille olivat huomattavat huomioon ottaen sen että osa painosta on luonnollisesti jousittamatonta massaa jonka vähentäminen on vielä tärkeämpää kuin jousitetun.

Painot per kpl.

RS-R
Etu  7040g
Taka 6970g
Yhteensä kaikki neljä 28020g
BC Racing
Etu  4380g
Taka 5610g
Yhteensä kaikki neljä 19980g

Pyöreästi 8 kiloa lähti tästäkin. 

Iltapuhteena käytiin tallilla laittamassa jarrulevyt pulikoimaan sitruunahappoliuokseen, tavoitteena saada liotettua jäähdytysrivoista ruostemoskat pois. Tämä tempaus ei perustu mihinkään parempaan tietoon, tulipa vain mieleen että katukäytössä olleet levyt ovat ehtineet kerätä silminnähden paljon ruostetta pintaansa joka varmaan toimii eristeenä heikentäen jäähdytyskykyä, näin sen mielessäni pähkäilin. Joku varmaan kysyy jälleen miksen osta uusia levyjä... Köyhän täytyy yrittää. :) Agrimarketista hain sitruunahappoa 5kg ämpärin, tein siitä noin 2% liuoksen 20 vesilitran kanssa ja voilá! Uivat jarrulevyt! Palataan näihin muutaman päivän päästä niin nähdään lähteekö ruoste liukenemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)