torstai 5. heinäkuuta 2012

Uutta muuttoa ja konehommia

Taas Stagea traileriin...


Pari päivää sitten tallin osoite muuttui jälleen, tällä kertaa väliaikaisesta sijoituspaikasta talliin jossa on puitteet saada auto ajokuntoon. Ystäväni Pete seurasi aikansa ahdinkoani ja tarjosi lopulta omaa tallipaikkaansa käyttööni kun hänen oma projektinsa on aavistuksen jäissä tällä hetkellä. Eihän tällaista tarjousta voinut sivuuttaa ja niin vaan Stagea löysi lopulta tiensä Hyvinkäälle talliin jossa muitakin DNSF:n kautta tuttuja hahmoja majaansa pitää. Muutto toi myös uutta motivaatiota tekemiseen, enhän ollut koko autoa nähnyt pariin kuukauteen!

Moottori on edelleen eri kaupungissa kuin auto. Isäni niputtaa konetta valmiiksi Tampereella ja sen etenemistä on tullut käytyä seuraamassa aina kun olen kaupungissa ollut.

Moottorissa on kovin vähän ulkoisia muutoksia alkuperäiseen verraten mutta jotain kuitenkin. Turbot ovat vaihtuneet, pakoputkien lähdöt eli tuttavallisemmin outletit vaihtuivat paremmin virtaaviin ja muutama anturi on ilmaantunut välittämään kuljettajalle tietoa millä mielellä kone kulloinkin on. Aiemmin SpeedImportsilta hankitut Blitzin anturit löysivät paikkansa: jäähdytysnesteen anturi sijoitettiin ylävesiletkun lähtöön, öljynlämpö mitataan öljypohjasta ja öljynpaineanturi sopii tehdasperäisen anturin tilalle aivan öljynsuodattimen viereen.

Nokka-akselien ajoitus päädyttiin säätämään samoille asetuksille kuin mitkä oli toimiviksi havaittu aiemmin. Tämä siitäkin huolimatta että ahtimien vaihduttua ahtoilman tuottoa voi olla olennaisesti alkuperäistä enemmän. Venttiilien yhtäaikaista aukioloaikaa eli overlapia on kasvatettu jotta saatiin kierroskoneena tunnettu RB26 heräämään aikaisemmin jolloin se oli käyttökelpoisempi tieliikenteessä. Liikenneasioita ei enää tarvitse miettiä mutta miellyin koneen käytökseen noilla asetuksilla ja päätin pitää ne. Vakioahtimista tosin loppui aiemmin tuotto jo 7000 kierroksen kohdilla mutta uskon että uudet ahtimet poistavat tämän vajeen. Säätämisen yhteydessä huomattiin että nokkapyörien säätöalue ei tahdo riittää etenkään pakonokan kellotetulle asennolle. Nipinnapin pyörän saisi kiristettyä oikealle kohtaa aivan myöhäisen laitaan mutta sitten ei olisi jäljellä enää säätövaraa, jos vaikka haluttaisiin myöhäistää nokkaa lisää ensimmäisten testien jälkeen. Päädyttiin sitten laittamaan jakopäänhihna molemmissa nokkapyörissä hampaan verran "pieleen" alkuperäisistä merkeistä (imunokkaa aikaiselle ja pakonokkaa myöhäiselle) ja saatiinkin tällä tempulla säätöaluetta kosolti molempiin suuntiin. Kunhan tämän vielä muistaa seuraavalla purkukerralla...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)