torstai 21. maaliskuuta 2013

Kumpi ehtii ensin, kevät vai auto?

Tallirytmi on pysynyt tavoitteessa ja osa-alueet edistyy vakaata tahtia. Sisusta saatiin puhdistettua ja on nyt maalattua. Jälleen kerran sanonta "hyvä siitä tulee kun sen maalaa" osuu kohdalleen ja sisusta bensatankin koteloineen näyttää paikoilleen kuuluvalta yksivärisenä. Vaikka kotelo maalattiin sisältä mattamustalla, kannen sisäpinta päätettiin värjätä valkoiseksi jotta se tuo hieman valoa pimeään koteloon tankkaamista ja pieniä huoltotoimia varten.



Tuskin oli maali ehtinyt kuivua kun sisustaan alettiin lyödä tavaraa kiinni. Polkimet ja ohjauspylväs laitettiin paikoilleen ja aloitettiin taiteilu sähköjen kanssa. Sähköjohtosarjat ovat edelleen alkuperäiset - joskin reilusti karsitut - kun tänä talvena ei ehditty uusia sähköjä tekemään. Ehkä ensi talvena sitten jos ei muuta keksitä. Myös Attesa-säiliön ja pumpun välille laitettiin letkut lopullisille paikoilleen kulkemaan läpi alkuperäisen takapenkin istuinosan lyhintä mahdollista reittiä. Prässiliitoksia vaatineet letkut teetettiin Vantaan Meka-Laitteessa.



Aiemmin pahvista askarrellusta keruusäiliön mallista oli Vallinin Pasi nikkaroinut erittäin pätevän valmiin keruusäiliön turkkialumiinista. Väri on melkoisen kirpeä mutta se oli suoraa jatkoa Hello Kitty -hassuttelulle. Pasilla nyt vaan sattui jostain ihmeen syystä olemaan fluoresoivaa pinkkiä pulveria ja sopiva uuni maalaukselle ja siitä se ajatus sitten lähti. Mamasanilta tullut Walbro 400 istutettiin säiliön sisään ja säiliö soviteltiin paikalleen. Tämän jälkeen alettiin tehdä letkuja tälle: Aiemmin auton pohjaan kiinnitetyt moottorille menevät letkut pätkittiin sopivaan mittaan ja paineletkun päähän laitettiin HEL Performance AN8-liitin 90° kulmalla, tämä linja liitetään suoraan pumpun päälle säiliön yläpintaan. Paluuletku tehtiin perinteisellä karalla klemmarikiinnityksenä. Paluulinja bensatankille tehtiin myös valmiiksi samoilla tuotteilla, tankilta säiliölle tuleva linja odottaa vielä karkeasuodatinta väliin ennenkuin kokonaisuus saadaan pinottua. Siirtopumpuksi suodattimen jatkeeksi tuli Walbro 255 ulkoinen bensapumppu, Mamasanilta sekin.




Lääke kytkinmurheisiin löytyi luotettavaksi havaitulta DNSF:n kirpputorilta. Uusi tulokas on käytetty Nismo GMax joka kotiutettiin sopuhintaan, tämä kytkin on aiemman Coppermix Twinin kaltainen kaksilevyinen laadukas japanilainen sillä erotuksella että tässä on sintterilevyt aiempien massalevyjen sijaan.


Myös sääntöjen edellyttämä 6-napainen päävirtakytkin saapui HM-Osatuonnilta mukanaan vetovaijeri auton ulkopuolelle sekä "salamatarra" tälle. Hetken kuluttua isoja johtoja vetämään kohti keulaa!


Sitten yhdistettiin vaihdelaatikko koneeseen ja heilautettiin kone paikalleen. Tämä oli vielä ns. koekasaus jotta viimeiset sijoittelut ja mitoitukset saatiin hoidettua. Suutintukin modifiointia varten tuli varmistaa että sen takapäähän tuleva polttoainelinjan liitin mahtuu olemaan paikoillaan, samoin Attesa-pumpulta vaihdelaatikolle tulevan paineletkun pituus mitattiin. Keulahäkki laitettiin paikoilleen, samoin jäähdytin, välijäähdytin, öljynsuodatin ja -jäähdytin sekä ilmansuodattimet joista viimeksi mainituille hitsattiin vielä kiinnikkeet, samoin öljynjäähdyttimen ja suodattimen SpeedImportsilta tulleet öljylinjat leikottiin oikeaan mittaan ja viimeisteltiin AN10-liittimin. 






Tämän jälkeen kaikki purettiin irti. Kilpailuhenkisyyden vuoksi tehtävää lähdettiin "kellottamaan" ja moottori vaihdelaatikkoineen sekä koko etuakselisto oli irti 62 minuuttia työn aloituksesta.


Vetoakselit laitettiin paikalleen, samoin downpipe. Paljon helpompaa näin kuin autossa kiinni ollessaan.


Päävirtakytkimen paikan keksiminen tuottaa päänvaivaa. Ei tahdo löytyä sellaista paikkaa johon sääntöjen mukaisesti ylettää vöissä kiinni ollessaan mutta johon ei pääsisi osumaan vahingossa. Mietinnässä voitolle jäi kytkimen sijoittaminen katonrajaan otsaputkeen ja vaijeri ulos alkuperäisestä kattokaiteen reiästä. Katsotaan jääkö tuo tuohon vai löydetäänkö vielä parempi paikka.


Tämänkertainen tilannekatsaus päättyy maalattuun keulahäkkiin, tässä tosin vasta ensimmäinen kierros väritettynä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ideoita, vinkkejä, kysymyksiä, haukkuja, tsemppausta, terveisiä? Rohkeasti tänne vaan. :)